شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسطوح بالای انسولین با سرطان پانکراس مرتبط است

سطوح بالای انسولین با سرطان پانکراس مرتبط است

سطوح بالای انسولین با سرطان پانکراس مرتبط است

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که چاقی و دیابت نوع۲ از عوامل خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند. به‌تازگی دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا که نتایج تحقیق آن‌ها در نشریه Cell Metabolism منتشر شد، توضیحی دقیق درباره چگونگی سطوح بیش از حد انسولین که باعث تحریک سلول‌های آسینار پانکراس می‌شود، ارائه کرده‌اند.

انسولین بالا در بین بیماران چاق و مبتلایان به دیابت نوع۲ شایع است. محققان این پژوهش می‌گویند: پُرانسولینی به‌طور مستقیم از طریق گیرنده‌های انسولین در سلول‌های آسینار (acinar cells) به بروز سرطان پانکراس کمک می‌کند. این مکانیسم شامل افزایش تولید آنزیم‌های گوارشی است که منجر به افزایش التهاب پانکراس می‌شود.

این یافته‌ها علاوه‌بر کمک به درک چگونگی بروز این اتفاق، اهمیت حفظ سطح انسولین را در یک محدوده سالم با رژیم غذایی متعادل، ورزش، و در برخی موارد داروها برجسته می‌کند. هم‌چنین می‌تواند راه را برای درمان‌های هدفمندی که گیرنده‌های انسولین را برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت سرطان پانکراس تعدیل می‌کنند، هموار کند.

این پروژه بر روی آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) که شایع‌ترین سرطان پانکراس در نظر گرفته می‌شود، تمرکز داشت. PDAC، بسیار تهاجمی و نرخ بقای ۵ سالۀ آن کمتر از ۱۰ درصد است. پیش‌بینی می‌شود این سرطان تا سال  ۲۰۳۰ دومین عامل مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر