شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاشکستگی؛ خطرناک‌ترین عارضه پوکی استخوان

شکستگی؛ خطرناک‌ترین عارضه پوکی استخوان

شکستگی؛ خطرناک‌ترین عارضه پوکی استخوان

رئیس اداره بیماری‌های عضلانی-اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به این‌که شکستگی خطیرترین عارضه پوکی استخوان است، گفت:

این عارضه در عین‌حال بار اقتصادی بالایی دارد؛ زیرا علاوه‌بر این‌که فرد باید در بیمارستان بستری شود و مراقبت بگیرد، پس از آن هم با از دست‌دادن حرکت کامل، معلولیت و عدم کفایت در انجام فعالیت‌های روزانه ناشی از این شکستگی‌ها مواجه می‌شود.

شکستگی ثانویه در فردی که یک‌بار دچار شکستگی شده باشد، دو تا سه برابر بیشتر می‌شود که این موضوع می‌تواند به دلیل محدودیت حرکتی و یا از دست‌رفتن توده استخوانی باشد. همه این موارد باعث می‌شود یک فرد با پوکی استخوان، مخلوطی از مشکلات زیادی باشد.

دکتر فاطمه حاجی ولی‌زاده تغذیه را  نقش پررنگی در پیشگیری از بروز پوکی استخوان معرفی کرد و افزود: مصرف لبنیات و مواد حاوی کلسیم، ویتامین D یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند و یا پوکی استخوان را به تعویق اندازد اما، نکته مهم این است که استخوان‌های ما حداکثر ظرفیت و سفتی خود را تا ۳۰ سالگی دارند و پس از آن، بدن به سمتی پیش می‌رود که وضعیت استخوان‌ها متخلخل شود. هرچه وضعیت تغذیه ما در سنین قبل از ۳۰ سالگی مناسب باشد شرایط ما پس از ۳۰ سالگی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر