شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعدم تناسب میزان حقوق دستیاران تخصصی پزشکی با ساعات کاری

عدم تناسب میزان حقوق دستیاران تخصصی پزشکی با ساعات کاری

عدم تناسب میزان حقوق دستیاران تخصصی پزشکی با ساعات کاری

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات دوران دستیاری تخصصی پزشکی گفت:

دستیاران تخصصی با میانگین کاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت در ماه حدود ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ ضرورت دارد به آن‌ها به‌عنوان کارمند نگاه شود و نه دانشجو، و پرداخت حقوق طبق قانون کار و از بودجه عمومی کشور باشد. بیشترین بار ارائه خدمات در مراکز آموزشی دولتی بر دوش دستیاران پزشکی است و در حالی‌که حداقل ساعت کاری نیروی مشمول قانون کار، ۱۸۰ ساعت است، دستیار‌ها دست‌کم دو برابر یک نیروی تمام وقت کار می‌کنند، اما وقتی بحث حقوق و دستمزد می‌شود با عنوان کمک‌هزینه و حق‌الزحمه به آن‌ها مبالغ اندکی پرداخت می‌شود.

حقوق دستیار‌ها در حال حال حاضر حدود ۱۲ میلیون تومان است در حالی که حداقل حقوق آن‌ها باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان باشد.

آموزش در دوره دستیاران تخصصی با کار کردن محقق می‌شود و دستیاران پزشکی در عین ارائه خدمات درمانی به مردم، آموزش تخصصی نیز می‌بینند. ذات دوره دستیاری دشوار است، زیرا پزشک باید در ۵ سال به یک پزشک متخصص تبدیل شود که سلامت بیماران را مدیریت کند، سختی و ارزش کار، مسائل رفاهی و معیشتی این پزشکان باید در نظر گرفته شود.

سیاست‌گذاران توقع دارند که دستیار‌های تخصصی با شرایط دهه‌های ۶۰ و ۷۰ کار کنند در حالی‌که قوانین و انتظارات از آن‌ها سخت‌تر از چند دهه گذشته شده است؛ میزان دریافتی این نیرو‌ها کاهش یافته و بار کاری به علت افزایش جمعیت و افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

خودکفایی در حوزه پزشکی در سال‌های گذشته به این علت بوده که نیروی متخصص کافی در کشور تأمین شده است. گلوگاه این پیشرفت در حوزه پزشکی، وجود دوره دستیاری تخصصی است که در آن تربیت پزشکان متخصص انجام می‌شود.

دکتر محمد رئیس‌زاده در خصوص کاهش تمایل پزشکان به تحصیل در برخی رشته‌های تخصصی نیز تصریح کرد: در سال جاری ظرفیت تخصص بیهوشی ۴۰۰ نفر بوده است، اما فقط ۸۰ نفر وارد این رشته تخصصی شدند و صندلی این ۳۲۰ نفری که باید پذیرش می‌شدند خالی ماند که به سادگی قابل جبران نیست و سال‌های بعد کمبود خود را نشان خواهد داد. مسئولان باید با سرعت چندین برابری غفلت چند سال گذشته را جبران کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر