شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعلت مواجه‌شدن کشور با کمبود آنتی‌بیوتیک

علت مواجه‌شدن کشور با کمبود آنتی‌بیوتیک

علت مواجه‌شدن کشور با کمبود آنتی‌بیوتیک

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود آنتی‌بیوتیک را  تغییر الگوی مصرف دارویی مردم در دوره کرونا مطرح کرد و گفت:

در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، جامعه به‌شکل جدی، محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری‌ها را رعایت می‌کرد که این موضوع باعث شد در کنار تلاش برای کاهش کرونا، روند انتقال و بیماری‌زایی سایر ویروس‌ها یا عوامل بیمارکننده نیز کاهش پیدا کند، به همین دلیل ما در دو سال گذشته شاهد آن بودیم که میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور به‌شکل جدی کاهش پیدا کرد.

ناصر ریاحی افزود: در این رابطه هیچ احتکار یا کم‌کاری صورت نگرفته بود. از چند ماه قبل و با حذف ارز ترجیحی، بنا شد که مبنای ارز واردات مواد اولیه به نیمایی تغییر کند.

با توجه به این‌که این احتمال وجود داشت که با وارد شدن داروهایی با مبنای ارزی جدید به بازار، قیمت‌ها دوگانه شود سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت که تا زمانی‌که داروهای تولید شده با ارز ترجیحی به پایان نرسیده‌اند داروهای جدید وارد بازار نشوند.

البته ما معتقدیم شیوه‌های دیگری نیز برای مدیریت این موضوع وجود داشت اما به هرحال این شیوه اجرایی شد. از این رو کمبود غیرقابل جبرانی وجود ندارد و امیدواریم با دستورهای صادر شده، مشکلات در بازار در زمانی کوتاه برطرف شوند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر