شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهافواید دوش‌گرفتن با آب سرد و مضرات احتمالی

فواید دوش‌گرفتن با آب سرد و مضرات احتمالی

فواید دوش‌گرفتن با آب سرد و مضرات احتمالی

آب‌درمانی با آب سرد ریشه در طب قدیم دارد و شامل استفاده از تکنیک‌هایی مانند دوش آب سرد، اسپری‌کردن با آب سرد، و غوطه‌ورشدن در وان یا استخر آب سرد است. دوش آب سرد معمولا استحمام در آب با دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت به مدت دو تا سه دقیقه در هر بار است.

دکتر کِندال ایگان، متخصص پوست در لاس وگاس، نوادا دراین‌باره می‌گوید: دوش آب سرد باعث افزایش ایمنی، بهبود خلق‌و‌خو و کاهش التهاب می‌شود.

فواید دوش‌گرفتن با آب سرد

ایجاد ایمنی: دوش آب سرد ممکن است با تحریک لکوسیت‌ها به مبارزه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که ۹۰ روز به مدت ۳۰، ۶۰، یا ۹۰ ثانیه دوش آب سرد گرفتند در مقایسه با گروه کنترل ۲۹ درصد کاهش بیماری داشتند.

مفید برای پوست و مو: دوش آب سرد می‌تواند برای پوست افرادی که خارش دارند مفید باشد. بهبود گردش خون مرتبط با دوش آب سرد ممکن است به شفافیت و سالم‌ماندن پوست کمک کند. البته به یاد داشته باشید که خارش پوست سر ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان توسط متخصص پوست دارد.

سلامت روان: دوش آب سرد ممکن است به کاهش استرس و کاهش علائم افسردگی کمک کند. محققانی که استفاده از دوش آب سرد را به‌عنوان یک درمان برای افسردگی بررسی کردند، اثرات بالقوه ضد درد و ضد افسردگیِ آن را شناسایی کردند. این اثرات مثبت به فعال‌شدن سیستم سمپاتیک، بخشی از سیستم عصبی خودکار و افزایش سطح بتا-اندورفین و نورآدرنالین نسبت داده می‌شود.

کاهش احتمالی وزن: دوش آب سرد سوخت‌و‌ساز بدن را بالا می‌بَزَد. مطالعات نشان داده‌اند که سوخت‌و‌ساز بهتر می‌تواند به سوزاندن کالری بیشتر و کاهش وزن کمک کند. اما این بدان معنا نیست که گرفتن دوش آب سرد بدون تغییر سایر عادات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آیا دوش آب سرد برای خواب راحت‌تر مفید است؟

دوش گرفتن قبل از خواب می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. با این‌حال، تحقیقات در مورد اثرات دوش آب سرد بر خواب، یافته‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. مطالعه‌ای که بر روی تأثیر گذاشتن بر ورزشکاران متمرکز بود، کاهش دمای مرکزی بدن و افزایش میزان خواب عمیق را در سه ساعت اولیۀ خواب پس از دوش آب سرد نشان داد. در مقابل، مطالعه دیگری نشان داد که هیچ تفاوتی در عواملی مانند زمان کل خواب، کارایی خواب و شروع خواب در شرکت‌کنندگان با یا بدون غوطه‌وری در آب سرد پس از ورزش وجود ندارد.

چه افرادی باید از دوش آب سرد اجتناب کنند؟

به گفته مرکز ملی ایمنی آب سرد آمریکا، غوطه‌ور شدن ناگهانی در آب بسیار سرد، ضربان قلب و فشار خون را در افراد آسیب‌پذیر افزایش می‌دهد و آن‌ها را در معرض خطر نارسایی قلبی و سکته قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به کهیر ناشی از سرما، بیماری قلبی، برخی اختلالات خودایمنی و مبتلایان به سندروم رینود باید از گرفتن دوش با آب سرد اجتناب کنند. قرار گرفتن در معرض آب سرد به‌دلیل استرس بر قلب ممکن است برای افراد مبتلا به ضربان قلب یا آریتمی قلب خطرناک باشد. دکتر ایگان هشدار داد که همیشه قبل از شروع یک برنامه جدید برای سلامتی با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم: دوش آب سرد درمان تاییدشده‌ای برای هیچ اختلالی نیست اما ممکن است به‌عنوان یک استراتژیِ حمایتی برای تسکین برخی مشکلات مرتبط با سلامتی مفید باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر