جمعه 5 مرداد 1403
34 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییفوریه/ ماه آگاهی از سرطان کیسه صفرا و سرطان مجاری صفراوی

فوریه/ ماه آگاهی از سرطان کیسه صفرا و سرطان مجاری صفراوی

فوریه/

ماه آگاهی از سرطان کیسه صفرا و سرطان مجاری صفراوی

فوریه، ماه آگاهی از سرطان کیسه صفرا و سرطان مجاری صفراوی است. از آن‌جایی‌که این دو سرطان نسبتا نادر هستند، بیشتر مردم اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها ندارند. در حالی‌که علل دقیق سرطان کیسه صفرا ناشناخته است، تصور می‌شود که عامل اصلی خطر ابتلا به این بیماری، سابقه سنگ کیسه صفرا باشد.

کیسه صفرا یک عضو نسبتا کوچک است که از طریق مجاری صفراوی به کبد متصل می‌شود. عملکرد کیسه صفرا، ذخیره صفرا ماده‌ای است که توسط کبد تولید شده تا به فرآیند هضم چربی‌های غذایی کمک کند. سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی اغلب کلانژیوکارسینوما نامیده می‌شود.

با توجه به این‌که کیسه صفرا اندام کوچکی است که توسط کبد پنهان شده، تشخیص این سرطان معمولا دشوار است. برخی از علائم و نشانه‌های سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی عبارتند از: کاهش وزن نامعلوم- حالت تهوع- یرقان [زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم]- تب- مدفوع به رنگ سیاه- درد و تورم شکم.

اگر سرطان‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی گسترش نیافته باشند و در مکانی قرار گرفته باشند که بتوان از طریق جراحی بی‌هیچ خطری تومور و برخی از بافت‌های حاشیه تومور را از بین برد، درمان امکان‌پذیر است. برداشتن تومور احتمال بازگشت سرطان را کاهش می‌دهد. شیمی‌درمانی- چه با پرتودرمانی و چه بدون آن- ممکن است پس از جراحی انجام شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر