شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامخاطرات مصرف محصولات عرضه‌شده در فضای مجازی و ماهواره

مخاطرات مصرف محصولات عرضه‌شده در فضای مجازی و ماهواره

مخاطرات مصرف محصولات عرضه‌شده در فضای مجازی و ماهواره

رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا‌و‌دارو، با تأکید بر این‌که فرآورده‌های طبیعی و مکمل عرضه‌شده در خارج از زنجیره رسمی دارو غیر مجاز هستند، نسبت به خرید این فرآورده‌ها از صفحات فضای اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای هشدار داد و گفت:

بر اساس قانون محل عرضه فرآورده‌های سلامت‌محور اعم از داروهای طبیعی و مکمل صرفاً داروخانه است، و عرضه و فروش این فرآورده‌ها خارج از زنجیره رسمی تأمین دارو مجاز نیست.

دکتر آرزو روستائی افزود: برخی از سودجویان از اقبال عمومی به داروهای گیاهی، طبیعی و مکمل سوء استفاده کرده و به تولید و عرضه فرآورده‌های غیر مجاز و فاقد هر گونه مجوز با اجزا و منشأ نامعلوم می‌پردازند. این فرآورده‌ها نه تنها ممکن است برخلاف ادعای تبلیغاتی فاقد گیاه دارویی باشند، بلکه بعضاً دارای ترکیباتی غیرمجاز و به‌مراتب خطرناک و تهدید کننده سلامتی هستند.

با توجه به بازار غیر رسمی و غیر قانونی ایجاد شده در صفحات شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای عمده فرآورده‌هایی که از این طریق عرضه می‌شوند، فرآورده‌های مرتبط با کاهش یا افزایش‌وزن، رویش مو، مشکلات جنسی، اعتیاد و موارد مشابه هستند که بر اساس گزارش‌ها به‌دلیل وجود ترکیبات خطرناک، عوارضی بسیار جدی و پایدار مانند نقص عضو یا بدترشدن شرایط بیماری را موجب شده‌اند.

مصرف کلیه داروها اعم از داروی شیمیایی، طبیعی یا گیاهی باید زیر نظر و مشورت تخصصی افراد ذی‌صلاح، اعم از پزشک و داروساز صورت گیرد و بر همین اساس فضای مجازی و کلیپ‌های تبلیغاتی بستر مناسبی برای صحت سنجی ادعاها و اظهارات، توصیه‌های ارائه شده، تشخیص فرآورده مجاز از تقلبی نیستند.

دکتر روستائی هم‌چنین در مورد مصرف خودسرانه فرآورده‌های طبیعی و گیاهی مجاز نیز هشدار داد و گفت: با توجه به این‌که مکمل‌ها یا داروهای گیاهی نیز ممکن است تداخلاتی در مصرف هم‌زمان با یک‌دیگر یا با داروهای شیمیایی داشته باشند، لازم است پیش از مصرف با پزشک معالج یا داروساز مشورت لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر