دوشنبه 25 تیر 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها مسئول اپیدمی چاقی: نمک زیاد و کم‌آبی

 مسئول اپیدمی چاقی: نمک زیاد و کم‌آبی

 مسئول اپیدمی چاقی: نمک زیاد و کم‌آبی

مطالعات علمی و مطالب مندرج در رسانه‌ها پُر از هشدارهایی در مورد تأثیر شکر، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های اشباع‌شده و ارتباط چاقی با کم‌تحرکی است. با وجودِ این، میلیون‌ها نفر هنوز به‌دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی، چاق هستند یا اضافه‌وزن دارند.

ریچارد جانسون، مدرس، محقق و استاد دانشگاه کلرادو می‌گوید:

من بیش از ۲۰ سال را صرف بررسی علل چاقی و هم‌چنین بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، و بیماری مزمن کلیوی کرده‌ام. اما متوجه شدم که در مورد  دو تکه مهم از این پازل بسیار پیچیده یعنی کمبود آب بدن و مصرف بیش از حد نمک چیز زیادی گفته نشده است.

فروکتوز یک شیرین‌کنندۀ طبیعی است که در میوه‌ها نیز وجود دارد. ولی ما بیشتر فروکتوز را از شکر خوراکی و شیره ذرت می‌گیریم. این مواد شیرین، افراد را ترغیب به خوردن بیشتر می‌کنند که به افزایش وزن، تجمع چربی و وضعیت پیش‌دیابت منجر می‌شود.

کمبود آب بدن می‌تواند باعث تولید فروکتوز شود که به نوبه خود عامل تولید چربی است. نقش کمبود آب در چاقی را نباید دست‌کم گرفت. کم‌آبی معمولا پس از صرف غذاهای شور رخ می‌دهد. هم، کم‌آبی و هم مصرف نمک به تولید فروکتوز و چربی منجر می‌شوند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان هورمون وازوپرسین در افراد چاق بالا است. این هورمون به کلیه‌ها کمک می‌کند آب را نگه دارند تا حجم ادرار را تنظیم کنند. اما بر اساس پژوهش‌های جدید، هورمون وازوپرسین نقش دیگری هم دارد: تحریک بدن به تولید چربی.

این هورمون برای کسی که در معرض خطر بی‌آبی یا گرسنگی قرار دارد، حیات‌بخش است. اما برای افرادی که در معرض خطر نیستند، هورمون وازوپرسین می‌تواند همان آثار متابولیسمی را داشته باشد که فروکتوز بالا دارد، از جمله افزایش وزن، تجمع چربی، کبد چرب و وضعیت پیش‌دیابت.

افزایش میزان آب دریافتی بدن فرایند افزایش وزن و بروز وضعیت پیش‌دیابت را کُند می‌کند. بیشتر افراد آب اندکی می‌نوشند، در حالی‌که افزایش میزان آب دریافتی به افراد چاق در کاهش وزن کمک می‌کند.

جانسون می‌افزاید: هشت لیوان آب در روز کافی است و فکر نکنید هرچه بیشتر بنوشید، بهتر است، زیرا مصرف بیش از اندازه به مسمومیت با آب منجر می‌شود.

این مشکل به‌ویژه در مورد افرادی که بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کبدی دارند و هم‌چنین افرادی که اخیراً جراحی کرده‌اند یا دونده‌ مسافت‌های طولانی هستند، ایجاد می‌شود. بنابراین، همیشه خوب است که ابتدا با پزشک خود در مورد میزان مصرف آب مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر