جمعه 5 مرداد 1403
38.9 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهنقش پتاسیم در بهبود عملکرد بدن

نقش پتاسیم در بهبود عملکرد بدن

نقش پتاسیم در بهبود عملکرد بدن

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند، از کمک به حفظ ریتم نرمال ضربان قلب گرفته تا حفظ سطوح طبیعی مایعات در داخل سلول‌ها. پزشکان همواره در مورد اهمیت نقش پتاسیم در بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل قند خون، و حتی حفظ سلامت استخوان‌ها تأکید می‌کنند. این ماده معدنی در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می‌شود و به بهبود عملکرد سلول‌ها، اعصاب و بافت‌های بدن کمک می‌کند. طبق نظر مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) بدن  انسان تقریبا برای انجام هر کاری به پتاسیم نیاز دارد.

خواص مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم در بهبود عملکرد بدن:

سلامت قلب و عروق. سطوح پایین پتاسیم با مشکلات قلبی-عروقی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است.

کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه. طبق گزارش NIH رژیم غذایی کم‌پتاسیم خطر تجمع کلسیم را در ادرار افزایش می‌دهد، زیرا مصرف کم پتاسیم باعث اختلال در جذب مجدد کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

کنترل قند خون و دیابت نوع ۲. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) از هر ۱۰ آمریکایی حدود یک نفر به دیابت مبتلا است و تقریبا ۹۰ تا ۹۵ درصد از آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند.

سلامت استخوان‌ها. مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پتاسیم با افزایش تراکم استخوان و استحکام استخوان‌ها مرتبط است.

پیشگیری از انقباض عضلات. سطوح پایین پتاسیم که به‌عنوان کم‌پتاسیم خونی شناخته می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به ریتم غیرطبیعی قلب را افزایش دهد.

طبق گزارش NIH میزان روزانه مصرف پتاسیم در زنان ۱۹ سال به بالا باید ۲۶۰۰ میکروگرم، زنان باردار ۲۹۰۰، زنان شیرده ۲۸۰۰ و مردان ۳۴۰۰ میکروگرم باشد.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی سلامت هاروارد و NIH غذاهای زیر را به‌عنوان منابع خوب پتاسیم پیشنهاد می‌کنند:

میوه‌های خشک از جمله زردآلو، آلو، و کشمش- موز، پرتقال، و طالبی- سبزیجات پهن‌برگ مانند اسفناج، چغندر و بروکلی- سیب‌زمینی و کدو حلوایی- گوجه‌فرنگی-  لوبیا و عدس- مرغ و ماهی قزل‌آلا- آجیل از جمله بادام هندی، و بادام- آب پرتقال- شیر کم‌چرب، شیرهای گیاهی غنی‌شده، و آب نارگیل.

چنان‌چه قصد مصرف مکمل پتاسیم را دارید با یک متخصص تغذیه و پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این مکمل برای شما مناسب است یا خیر. ممکن است بهتر باشد که غذاهای غنی از پتاسیم بیشتر مصرف کنید، زیرا مکمل‌های پتاسیم نسبت به غذاهای کامل، پتاسیم کمتری دارند. به‌علاوه، دریافت پتاسیم بیش از حد نیاز می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر