شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانوامبر؛ ماه آگاهی از سرطان دهان/ افزایش ابتلا به سرطان دهان در...

نوامبر؛ ماه آگاهی از سرطان دهان/ افزایش ابتلا به سرطان دهان در بریتانیا

نوامبر؛ ماه آگاهی از سرطان دهان/

افزایش ابتلا به سرطان دهان در بریتانیا

بر اساس یک گزارش جدید، موارد سرطان دهان در بریتانیا در یک دهه گذشته بیش از یک سوم افزایش یافته و به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. تعداد موارد ابتلا به سرطان دهان نسبت به نسل گذشته بیش از دو برابر شده و سایر عوامل مربوط به سبک زندگی به علل رایجِ قبل مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل اضافه شده است.

بنابر اظهار بنیاد سلامت دهان بریتانیا، سال گذشته ۸۸۶۴ نفر در این کشور به سرطان دهان مبتلا شدند که با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به یک دهه قبل و مرگ ۳۰۳۴ نفر همراه بود.

در مراحل اولیه سرطان دهان، علائم این بیماری نامحسوس و بدون درد است. این علائم می‌توانند شامل زخم‌های دهانی که در مدت‌زمان سه هفته بهبود نمی‌یابند، لکه‌های سفید یا قرمز در دهان ، برآمدگی یا تورم غیرمعمول در دهان، سر یا گردن و یا هر گونه گرفتگی مداوم صدا باشد.

از هر سه سرطان دهان، یک مورد روی زبان و ۲۳ درصد روی لوزه ایجاد می‌شود. نقاط دیگر بدن به‌منظور احتمال ابتلا و  معاینه شامل لب‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها و هم‌چنین کف و سقف دهان است.

باوجود این‌که چک‌آپ دهان کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، تقریبا از هر سه نفر، دو نفر هرگز دهان خود را از نظر علائم سرطان دهان چک نکرده‌اند و به‌طور معمول سه برابر بیشتر به معاینات کامل سرطان بیضه یا سرطان پستان پرداخته‌اند.

میزان بقای سرطان دهان در بیست سال گذشته به‌سختی بهبود یافته که تاحدی به این دلیل است بسیاری از موارد خیلی دیر تشخیص داده می‌شوند. تشخیص بیش از نیمی از سرطان‌های دهان در مرحله چهار است – یعنی مرحله‌ای که این بیماری در پیشرفته‌ترین حالت خود قرار دارد.

هدف بنیاد سلامت، دهان بهبود زندگی مردم با کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری‌های دهانی است که بسیاری از آن‌ها کاملا قابل پیشگیری هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر