شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهنوشیدن یک نوشابه در روز خطر طاسی را در مردان تا ۶۰...

نوشیدن یک نوشابه در روز خطر طاسی را در مردان تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد

نوشیدن یک نوشابه در روز خطر طاسی را در مردان تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد

مردانی که دست‌کم یک نوشیدنی شیرین در روز می نوشند نسبت به افرادی که به‌ندرت آن را مصرف می‌کنند، ۵۷ درصد بیشتر در معرض خطر ریزش مو قرار دارند.

پژوهشی که در نشریه Nutrients منتشر شد ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و طاسی را با الگوی ریزش موی مردانه (MPHL) که در سال‌های اخیر به یک موضوع بهداشت عمومی جهانی تبدیل شده، در مردان جوان نشان داد.

محققان با انجام یک مطالعه مقطعی از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ و با حضور ۱۰۲۸ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۴۵ ساله از ۳۱ استان در چین دریافتند علائم بیوشیمیایی تاسی آندروژنتیک در پوست سر به‌شدت حاکی از یک مسیر پلیول بیش‌فعال است. پژوهشگران با توضیح این‌که چگونه نوشیدنی‌های شیرین باعث ایجاد طاسی می‌شود گفتند: مسیر پلیول با غلظت بالاتر گلوکز سرم ناشی از نوشیدنی‌های شیرین فعال می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد مقدار گلوکز در کراتینوسیت‌های غلاف بیرونی ریشه فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و منجر به MPHL می‌شود. هم‌چنین مردانی که بیش از یک نوشیدنی‌ شیرین در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که هرگز نوشیدنی‌های شیرین مصرف نمی‌کردند ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر ریزش مو قرار داشتند.

با تبدیل‌شدن نوشابه‌های گازدار به یک بخش رایج در رژیم غذایی غربی، احتمال زودهنگام ریزش مو در میان افراد، بسیار زیاد است. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از بزرگسالان ۱۸ سال به بالا در این کشور روزانه دست‌کم یک نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر