شنبه 6 مرداد 1403
35.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاوضعیت بروز دیابت در ایرانی‌ها

وضعیت بروز دیابت در ایرانی‌ها

وضعیت بروز دیابت در ایرانی‌ها

دکتر علیرضا مهدوی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت:

 دیابت نوع ۲ معمولا بیماری میانسالان و سالمندان است؛ اما طی سال‌های اخیر به‌علت افزایش میزان چاقی، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب، در گروه سنی نوجوانان و جوانان نیز به طور فزاینده‌ای دیده می‌شود.

این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای توسعه یافته است. در کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند نیز شواهدی علمی مبنی بر اپیدمی این بیماری وجود دارد.

علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است. مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی هستند.

البته دیابت نوع یک می‌تواند در هر سنی رخ دهد و حداقل در حال حاضر نمی‌توان از آن پیشگیری کرد؛ اما در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه‌گیری قندخون، مبتلایان به دیابت نوع یک می‌توانند در سلامت زندگی کنند؛ ولی به طور کلی هیچ مداخله موثر و ایمنی در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد. بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان در جهان (تا ۱۹ سال) با دیابت نوع یک زندگی می‌کنند.

با پیگیری روش‌های سالم برای زندگی می‌توان بروز دیابت را حداقل ۱۱ سال به‌ تاخیر انداخت و حتی در۲۰ درصد موارد از بروز آن جلوگیری کرد. هرچه فعالیت بدنی افزایش یابد برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خوب است، افراد باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط تا شدید (مثلا پیاده‌روی، دویدن، شنا یا دوچرخه‌سواری) در هفته در فواصل منظم طی ۳ تا ۵ روز را به عنوان هدف خود قرار دهند. علاوه بر این توصیه می‌کنیم در هفته یک ساعت فعالیت‌های قدرتی، استقامتی و انعطلاف‌پذیری انجام دهند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر