شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاوضعیت ذخایر خون در زمستانِ سرد

وضعیت ذخایر خون در زمستانِ سرد

وضعیت ذخایر خون در زمستانِ سرد

دکتر عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت:

خوشبختانه با همراهی هموطنان و اهداکنندگان همیشه همراه خون و هم‌چنین با تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان در سازمان انتقال خون، در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور میزان ذخایر خون و فراورده‌های آن ۹ واحد ذخیره به روز است؛ به‌طوری که به‌صورت میانگین اکنون به اندازه ۹ روز ذخیره خون و فرآورده در کشور وجود دارد. بنابراین کل کشور از نظر میزان ذخایر خون در محدوده سبز و مطلوب قرار دارد.

در سال جاری استاندارد ذخایر خون و فرآورده‌های خونی بالا رفته است. پیش از این اگر خون تا پنج روز در هر استان ذخیره می‌شد، قابل قبول بود اما در حال حاضر  این استاندارد به هشت تا ۱۰ روز افزایش پیدا کرده و خون‌رسانی هم تقویت شد.

برخی استان‌ها به‌دلیل شرایط ناپایدار جوی یا به‌علت تعداد بیشتر بیماران نیازمند به خون و فرآورده مانند بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند تالاسمی که نیاز به دریافت مستمر خون و فراورده‌های خون را دارند، میزان ذخایر خون زیر شش روز است که  این استان‌ها شامل اصفهان، مازندران، فارس و هرمزگان است.

باید توجه کرد که یک‌سری از بیماران در کشور به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی مبتلا هستند و برخی افراد نیز به برخی بدخیمی‌ها مبتلا هستند که این افراد دریافت‌کننده مستمر خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شوند. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه فصلی باشیم، این بیماران باید به‌صورت مکرر خون و فرآورده‌های آن را دریافت کنند. در عین حال یک‌سری اعمال جراحی ضروری اعم از جراحی قلب، پیوندها و … نیز نیاز به خون دارند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر