شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییژانویه/ ماه آگاهی‌بخشی درباره سرطان دهانه رحم

ژانویه/ ماه آگاهی‌بخشی درباره سرطان دهانه رحم

ژانویه/

ماه آگاهی‌بخشی درباره سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است. با این‌حال، بیشتر افراد از خطرات مرتبط با این بیماری و اقدامات احتیاطی که باید انجام دهند، آگاه نیستند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مسئول اکثر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم (بیش از ۹۵ درصد) است که اغلب زنان و مردان را از طریق روابط جنسی آلوده می‌کند.

خطر مزمن‌شدن عفونت HPV و تبدیل ضایعات پیش‌سرطانی به سرطان دهانه رحم در همه زنان وجود دارد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرطان دهانه رحم که در سال ۲۰۲۰ گزارش شد ۹ مورد مربوط به کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط بود، در حالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های واکسیناسیون HPV برای دختران و غربال‌گری منظم زنان در دسترس است. بهترین سلاح برای مبارزه با سرطان دهانه رحم واکسیناسیون HPV است؛ در صورت تزریق این واکسن قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس، مؤثرتر واقع می‌شود. از این‌رو WHO واکسیناسیون دختران ۹ تا ۱۴ ساله را که بیشتر آن‌ها از نظر جنسی فعالیتی ندارند، توصیه می‌کند. با توجه به این‌که واکسن HPV برای ذکور نیز مؤثر است برخی کشورها شروع به واکسینه‌کردن پسران کرده‌اند.

علائم اولیه سرطان دهانه رحم: لکه‌بینی نامنظم خون یا خونریزی خفیف در فاصله دوره‌های پریود، لکه‌بینی یا خونریزی پس از یائسگی، خونریزی پس از مقاربت، و افزایش ترشحات واژن که گاهی بوی بدی می‌دهد.

واکسیناسیون جایگزین غربال‌گری نیست. غربال‌گری سرطان دهانه رحم باید از سن ۳۰ سالگی با فاصله زمانی پی‌در‌پی هر ۵ تا ۱۰ سال انجام شود. غربال‌گری در زنان مبتلا به HIV از ۲۵ سالگی توصیه می‌شود. این زنان، هر ۳ تا ۵ سال بایستی غربال‌گری شوند. هنگامی که عفونت HIV یا ضایعات پیش‌سرطانی در طول غربال‌گری تشخیص داده شوند به‌راحتی قابل‌درمان هستند و به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند.‌

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر