شنبه 6 مرداد 1403
32 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان

دکتر شهین یاراحمدی، رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت:

از حدود ۱۷ سال قبل وزارت بهداشت اقدام به غربالگری نوزادان (با نمونه‌گیری از پاشنه پا بر کاغذ فیلتر مخصوص در سن ۳ تا ۵ روزگی) کرده و تاکنون بیش از ۵۸ هزار نوزاد بیمار را شناسایی و درمان و از بروز عقب‌ماندگی ذهنی و معلولیت در آن‌ها پیشگیری کرده است.

در حال حاضر در اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان با کمبود و گران‌شدن تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا (کاغذ فیلتر مخصوص و لانست ایمن برای خون‌گیری از پاشنه پای نوزاد) و کیت‌های آزمایشگاهی مربوطه مواجه هستیم. برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان،PKU  و بیماری فاویسم با استفاده از نمونه‌گیری از پاشنه پا بر یک کاغذ فیلتر مخصوص انجام می‌شوند و پوشش برنامه، ۹۹.۵ درصد جمعیت نوزادان کشور است.

داروهای مربوط به اختلالات تیروئیدی در داخل کشور تولید می‌شود، خوشبختانه با کمبود این داروها مواجه نیستیم. هم‌چنین داروها و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری تیروئید تحت‌پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند. اما غربالگری از پاشنه پای نوزادان بر کاغذ فیلتر هنوز تحت‌پوشش نیست، ولی اقدامات تحت پوشش بیمه درآوردن آن شروع شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر