یکشنبه 6 اسفند 1402
-0.1 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییگلوتاتیون چیست و برای بدن چه کاری انجام می‌دهد؟

گلوتاتیون چیست و برای بدن چه کاری انجام می‌دهد؟

گلوتاتیون چیست و برای بدن چه کاری انجام می‌دهد؟

آنتی‌اکسیدان‌ها با جلوگیری از آسیب‌رساندن به سلول‌های بدن توسط مولکول‌های ناپایدار که به‌عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند نقش ارزشمندی در چهره، احساس، و سالم‌بودن افراد دارند. یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها گلوتاتیون است که به آن آنتی‌اکسیدان اصلی نیز گفته می‌شود. گلوتاتیون یک ترکیب پروتئینی ساخته‌شده از سه اسید آمینه سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین‌ است. بدن انسان به‌طور طبیعی حاوی گلیسین و گلوتامین بیشتری است.

در برخی موارد، رژیم غذایی به‌تنهایی برای تولید و حفظ سطح آنتی‌اکسیدان کافی در بدن کفایت نمی‌کند؛ به‌خصوص با افزایش سن یا در شرایط آب‌و‌هوایی. اینجاست که مکمل‌ها می‌توانند یک تعریف قابل‌اعتماد برای جبران کمبود گلوتاتیون در بدن ارائه ‌دهند. 

با افزایش سن، سطح گلوتاتیون در بدن شروع به کاهش می‌کند. علاوه‌بر این، سرماخوردگی‌های مزمن، بیماری‌ها، قرارگرفتن در معرض سموم از جمله آلودگی هوا و دود سیگار، و بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های ریوی، قلبی عروقی، و اعتیاد به الکل و غیره می‌توانند باعث مصرف بیش از حد این ترکیب پروتئینی شده و منجر به تخلیه آن در بدن شوند.

مزایای گلوتاتیون در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها:

کاهش سرعت استرس اکسیداتیو، کاهش علائم ابتلا به کووید19، بهبود سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، کمک به درمان فیبروز کیستیک، پارکینسون و آرتریت روماتوئید.

غذاها و سبزیجات غنی از گوگرد از جمله گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، آب پنیر، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم‌پیچ، اسفناج، و آروگولا از جمله موادی هستند که می‌توانند به تولید بیشتر گلوتاتیون در بدن کمک کنند. هم‌چنین آووکادو، هندوانه، مارچوبه، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، بامیه، گوجه‌فرنگی، هلو، و کدو سبز، حاوی گلوتاتیون بالایی هستند.

لازم به ذکر است بهترین روش مصرف سبزیجات به‌صورت خام یا کمی بخارپز است، زیرا گرما می‌تواند ترکیبات گوگردی موجود در آن‌ها را از بین ببرد. و سرانجام این‌که:

تلاش کنید تا مقدار آنتی‌اکسیدان در بدن خود را ابتدا از طریق رژیم غذایی و سپس مکمل‌ها که مسیر مطمئنی برای پرکردن شکاف‌های تغذیه‌ای هستند، به حداکثر برسانید. تمرکز بر بهبود رژیم غذایی، سبک زندگی و سلامت کلی می‌تواند به حفظ و/یا افزایش سطح کلی این آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده قوی کمک کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر