شنبه 6 مرداد 1403
30.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها۵۶ داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه

۵۶ داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه

۵۶ داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه

دکتر نفیسه حسینی‌یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت:

۵۶ فرآورده دارویی طب سنتی تحت پوشش خدمات بیمه قرار دارد. پزشکان دارای مدرک تخصص طب ایرانی و پزشکانی که دوره طب ایرانی را سپری کرده باشند مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی هستند. افراد دیگر مجاز به ارائه خدمات طب ایرانی نیستند. وزارت بهداشت به‌منظور این‌که افراد از خدمات متخصصان واقعی برخوردار شوند اطلاعات ان‌ها را در سایت نظام پزشکی و دفتر طب ایرانی ثبت کرده‌ است.

طب ایرانی، یک گنجینه در کشور است و این  مکتب درمانی ریشه در فرهنگ، آداب و اصول ما دارد و یکی از مطالبات مردمی است که خدمات حوزه طب ایرانی به‌صورت هم‌زمان در بستر خدمات سلامت ارائه شود. سیاست‌های ما در حوزه طب ایرانی منطبق بر سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت است. در وزارت بهداشت با توجه به سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت در حوزه استفاده از طب سنتی، اسناد بالادستی مانند سند گیاهان دارویی و بند ۱۲ سیاست‌های نظام سلامت که در حوزه ترویج و توسعه طب سنتی است، در این حوزه اقدام می‌کنیم.

سیاست‌های طب ایرانی در سه سطح سه سطح خانه‌های بهداشت، درمان سرپایی و بستری ارائه می‌شود. بیماری‌های غیرواگیر یک آسیب و چالش جدی در حوزه نظام سلامت به حساب می‌آیند، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با معاونت بهداشت ارتباط مستمری دارد و در این راستا اصلاح سبک زندگی را در کانون توجه قرار داده است. ادغام طب سنتی در شبکه درمانی کشور می‌تواند میزان بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

خدمات درمانی به‌صورت سرپایی در سلامتکده‌های دولتی توسط متخصصان حوزه ارائه می‌شود. هم‌چنین اساسنامه مربوط به بستری بیماران در دست تدوین است. خدمات طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار دارد و ۳ خدمت برای تحت پوشش قرار گرفتن به شورای عالی بیمه ارسال شده است که تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود و سه خدمت دیگر نیز تا پایان سال آتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

دانشکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعالیت می‌کنند و تعداد گروه‌های آموزشی این حوزه ۱۲ مورد است. تحقیقات بسیار زیادی در این حوزه شکل گرفته است به‌نحوی که ایران توانسته است به‌مدت سه سال در جایگاه چهارم طب سنتی قرار بگیرد.

پیشگیری از بیماری‌ها در کانون توجه دفتر طب ایرانی قرار دارد اما باید بدانیم که پیشگیری در سطوح مختلف انجام می‌شود. ما در دفتر طب ایرانی در نظر داریم که پیش از ابتلا به بیماری پیشگیری را انجام دهید. هدف‌گذاری از عدم ابتلا به دیابت و فشار خون در کانون توجه قرار گرفته و طرح‌های تحقیقاتی در این حوزه در حال انجام است و ارزیابی‌ها از مثبت‌بودن این طرح‌ها حکایت می‌کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر