سهم اندک ایران در بازار ۶ هزار میلیارد دلاری محصولات حلال
رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذاودارو با اشاره به سهم اندک ایران در بازار ۶ هزار میلیارد دلاری محصولات حلال، بر لزوم توجه به بهبود زیرساختها، بازاریابی و تعاملات بینالمللی تأکید کرد و گفت:
گردش مالی جهانی برند حلال به ۶ هزار میلیارد دلار میرسد. سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است که در مقایسه با پتانسیلهای کشور ما بسیار ناچیز است. کشورهای پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی بهخوبی بهره بردهاند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.
یکی از دلایل این عقبماندگی، نبود زیرساختهای کارآمد و فرایندهای پیچیده صدور گواهینامههای حلال است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بینالمللی نیز از دیگر عوامل موثر بر این موضوع است.
دکتر حسین رستگار افزود: ما باید همکاریهای خود را با سایر کشورهای اسلامی گسترش دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهیم. سیاستگذاریهای مناسب در این زمینه میتواند مسیر توسعه صادرات را هموار کند.
سازمان غذاودارو در تلاش است تا با بهبود نظارتها و تسهیل صدور مجوزهای حلال، شرایطی فراهم کند که محصولات ایرانی در سطح جهانی مطرح شوند. تحقق این هدف نیازمند عزم جدی در تمامی بخشهای دولتی و خصوصی است.
انتهای پیام