سه‌شنبه 2 تیر 1405
31.1 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروهای گیاهی بی‌خطر نیستند/ از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی بپرهیزید

داروهای گیاهی بی‌خطر نیستند/ از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی بپرهیزید

داروهای گیاهی بی‌خطر نیستند/ از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی بپرهیزید

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با تأکید بر افزایش مصرف فرآورده‌های گیاهی در جامعه، آگاهی از عوارض، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف این فرآورده‌ها را ضروری دانست و بر پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی تأکید کرد.

دکتر مائده رزقی، متخصص داروسازی و رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به استقبال روزافزون مردم از مصرف فرآورده‌های گیاهی و طبیعی اظهار کرد: امروزه با تولید گسترده داروهای گیاهی توسط شرکت‌های دارویی، هر روز شاهد ورود فرآورده‌های جدید به بازار هستیم و این موضوع ضرورت افزایش آگاهی درباره ملاحظات مصرف این داروها را دوچندان کرده است.

وی افزود: همان‌گونه که کادر درمان و بیماران نسبت به داروهای شیمیایی اطلاعات کافی کسب می‌کنند، آشنایی با عوارض جانبی، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف داروهای گیاهی و نیز محدودیت‌های مصرف آنها در دوران بارداری و شیردهی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه گیاهان دارویی حاوی ترکیبات شیمیایی متعددی هستند، گفت: این ترکیبات می‌توانند با مواد غذایی، مکمل‌ها، سایر داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی تداخل ایجاد کنند.

دکتر رزقی تداخلات داروهای گیاهی را به دو دسته فارماکوکینتیکی و فارماکودینامیکی تقسیم کرد و افزود: در تداخلات فارماکوکینتیکی، داروهای گیاهی بر جذب، توزیع، متابولیسم و دفع سایر داروها تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، گیاهان حاوی موسیلاژ مانند تخم کتان، اسفرزه و بارهنگ با ایجاد لایه‌ای محافظ در دستگاه گوارش، جذب برخی داروها را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: در مقابل، برخی گیاهان مانند فلفل و زنجبیل می‌توانند جذب و اثر سایر داروها را افزایش دهند.

این متخصص داروسازی سنتی درباره تداخلات فارماکودینامیکی نیز توضیح داد: این تداخلات به صورت افزایش یا کاهش اثر داروها بروز می‌کنند. به عنوان مثال، مصرف همزمان داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین با گیاهان و سبزیجات غنی از ویتامین K مانند اسفناج و بروکلی می‌تواند اثر این داروها را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، گیاهانی مانند سیر، زنجبیل، زردچوبه و شیرین‌بیان می‌توانند اثر داروهای ضدانعقاد را افزایش داده و خطر خونریزی را بالا ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان با تأکید بر نقش کادر درمان در آگاهی‌بخشی به بیماران گفت: ضروری است بیماران، پزشکان و سایر اعضای تیم درمان را از مصرف هرگونه داروی گیاهی مطلع کنند تا از بروز تداخلات دارویی و عوارض احتمالی جلوگیری شود. هم‌چنین از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی باید به‌طور جدی پرهیز شود./وبدا/

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک پاسخ بگذارید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین