مصرف طولانیمدت داروهای GLP-۱ با افزایش خطر اختلالات بویایی و چشایی مرتبط است
نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که مصرف بلندمدت داروهای GLP-۱ برای درمان دیابت با افزایش خطر بروز اختلالات بویایی و چشایی ارتباط دارد.
در این پژوهش، محققان سوابق سلامت الکترونیکی نزدیک به ۹۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ را در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۶ بررسی کردند. حدود نیمی از این بیماران داروهای GLP-۱ دریافت کرده بودند و در زمان ورود به مطالعه، هیچیک سابقه اختلال در حس بویایی یا چشایی نداشتند.
بر اساس یافتههای این مطالعه که در نشریه JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery منتشر شده است، طی دو سال پیگیری، خطر بروز اختلالات بویایی در مصرفکنندگان داروهای GLP-۱ در مقایسه با بیمارانی که از سایر داروهای درمان دیابت استفاده میکردند ۸۱ درصد بیشتر بود. همچنین خطر ابتلا به اختلالات چشایی در این گروه ۵۲ درصد بالاتر گزارش شد.
انتهای پیام
انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

