دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
25.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاابتلای افراد به آلزایمر با داشتن دو نسخه از ژن APOE۴

ابتلای افراد به آلزایمر با داشتن دو نسخه از ژن APOE۴

ابتلای افراد به آلزایمر با داشتن دو نسخه از ژن APOE۴

طبق یک مطالعه منتشر شده در نشریه Nature Medicine، افرادی که دارای دو نسخه از ژن APOE۴ هستند تقریبا حتما به آلزایمر مبتلا و در سنین پایین‌تر با علائم این بیماری مواجه ‌می‌شوند. به گفته محققان این پژوهش این رده‌بندی مجدد می‌تواند تحقیقات، تشخیص، و روش‌های درمان آلزایمر را تغییر دهد.

سه دهه است که دانشمندان از این واقعیت مطلع شده‌اند که افرادی که دو نسخه از ژن APOE۴ دارند، نسبت به افرادی که رایج‌ترین نسخه ژن APOE یعنی APOE۳ را دارند، به‌طوری قابل‌توجه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. حدود ۲ تا ۳ درصد از عموم جمعیت یا حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به آلزایمر دو نسخه از بدیل APOE۴ را دارند.

دکتر خوان فورتئا از دانشگاه بارسلونا و همکارانش بیش از ۳ هزار مغز اهداشده از مرکز هماهنگی ملی آلزایمر آمریکا و هم‌چنین داده‌های بیولوژیکی و بالینی بیش از ۱۰ هزار فرد از پنج مجموعه‌ی داده را در سه کشور مورد مطالعه قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که تا سن ۶۵ سالگی – دست‌کم ۹۵ درصد از این افراد دارای دو نسخه APOE۴ – معروف به جورتخم [homozygotes] – سطوح غیرطبیعی پروتئین آمیلوئید بتا مرتبط با آلزایمر در مایع نخاعی‌شان داشتند و اسکن مغزی ۷۵ درصد از آن‌ها برای وجود آمیلوئید مثبت بود. تقریبا تمام جورتخم‌های APOE۴ در این مطالعه سطوح بالاتری از آمیلوئید نسبت به افرادی داشتند که حامل این نوع خطر نیستند.

این یافته‌ها می‌تواند نتایج ضمنی برای داروی آلزایمر لِکمبی شرکت‌های ایسای و بایوژن که آمیلوئید را از مغز حذف می‌کند، داشته باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر