دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاآیا ورزش‌کردن شدید می‌تواند بر کیفیت شیر مادر تاثیر بگذارد؟

آیا ورزش‌کردن شدید می‌تواند بر کیفیت شیر مادر تاثیر بگذارد؟

آیا ورزش‌کردن شدید می‌تواند بر کیفیت شیر مادر تاثیر بگذارد؟

 در میان مباحث مرتبط با موضوع ورزش‌کردن و کیفیت شیر مادر، به‌تازگی محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) شواهدی جدید را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد زمانی‌که مادران شیرده به‌طور شدید ورزش می‌کنند، شیر مادر برای نوزادان مفیدتر واقع می‌شود.

علت این امر افزایش سطح هورمونی به نام آدیپونکتین در شیر مادران است که از نوزادان در برابر دیابت محافظت، و به تنظیم متابولیسم آن‌ها کمک می‌کند.

در این تحقیق با جمع‌آوری ۲۴۰ نمونه شیر مادر از ۲۰ مادر و مقایسه نمونه‌ها در فواصل زمانی مشخص، پس از ورزش شدید و در دوره‌های عدم تحرکِ کافی مادران معلوم شد مادرانی که تمرینات بدنی شدید انجام می‌دادند در مقایسه با مادران کم‌تحرک، دارای سطوح آدیپونکتین بالاتری در شیرشان پس از انجام ورزش شدید بودند.

آدیپونکتین که از بافت چربی ترشح می‌شود یک هورمون با منشا پروتئینی است که نقش مهمی در تنظیم سطح گلوکز، متابولیسم لیپیدها و حساسیت به انسولین دارد.

در سال ۲۰۲۰، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زد که ۳۹ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان دارای اضافه‌وزن یا چاق هستند. هم‌چنین  بروز اضافه‌وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۹ ساله از چهار درصد در سال ۱۹۷۵ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

یکی از دلایلی که WHO تغذیه با شیر مادر را در شش ماه اول زندگی نوزاد توصیه می‌کند این است که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر از کودکان تغذیه‌شونده با شیر خشک، دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند.

با این‌حال، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ترکیب شیر مادر در بین مادرانی که دارای شاخص توده بدنی بالا و پایین هستند، متفاوت است و تفاوت در ترکیب شیر مادر می‌تواند در انتقال چاقی از مادر به کودک نقش داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر