دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتافراد بالای 12 سال در هوای آلوده مکمل ویتامین D مصرف کنند

افراد بالای 12 سال در هوای آلوده مکمل ویتامین D مصرف کنند

افراد بالای ۱۲ سال در هوای آلوده مکمل ویتامین D مصرف کنند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:

در شرایط آلودگی هوا افراد بالای ۱۲ سال، ماهانه مکمل ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنند. آفتاب در روزهای تابستان ایده‌آل است ولی نور ضعیف زمستان از طریق پوشش ابری ایده آل نیست، علاوه‌بر پوشش ابر، آلودگی هوا نیز یک عامل خطر فزاینده برای وضعیت کمبود ویتامین D است. آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق در هوا میزان نور خورشید را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان تولید ویتامین D در پوست کاهش می یابد.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده افزود: ویتامین C نیز یک عامل کاهش‌دهنده رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو است. در واقع این ویتامین از طریق از بین بردن انواع رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها، در شرایط آلودگی هوا می‌تواند بدن به خصوص ریه‌ها را در برابر مضرات ذرات معلق در هوا حفظ کند.

مصرف ویتامین C در دُزهای بالاتر از راه مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت افراد عوارضی را به‌همراه داشته باشد، توصیه می‌شود برای تامین این ماده مغذی، بیشتر از گروه‌های غذایی حاوی آن به‌جای مکمل‌ها استفاده شود.

بهتر است هر روز از میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مثل پرتقال، لیمو ترش، نارنگی، نارنج و گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر