دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتباید و نبایدهای تغذیه‌ای در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

غذاهای سالم می‌توانند ایمنی بدن را تقویت کرده، علائم بیماری را کاهش دهند و به روند بهبود سرماخوردگی یا آنفلوآنزا تسریع بخشند. در مواقعی که ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع هستند، حمایت از سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن از طریق یک رژیم غذایی سالم و درمان‌هایی به روش طبیعی ضروری است. غذاهایی که مصرف می‌کنیم نقش اساسی در تعیین توانایی بدن برای دفع بیماری‌ها دارند.

مواد غذایی زیر برای مبارزه با آنفلوآنزا و سرماخوردگی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در اسرع وقت تامین می‌کنند:

*سوپ مرغ – میوه مرکبات

*تخم‌مرغ – ماهی‌های چرب

*عسل – انبه

*آجیل – انار و آب انار

*سیب‌زمینی شیرین – گوجه‌فرنگی – و موز

هم‌چنین ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی که بهترین عملکرد را در مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارند عبارتند از: ویتامین A، C، E، D، و روی.

علاوه‌بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد حاوی پروتئین به روند سریع‌تر خوب‌شدن آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک می‌کند.

برای جبران از دست‌رفتن مایعات بدن از طریق تعریق، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، اسهال، و استفراغ نیز نوشیدن آب کافی، دمنوش‌های گیاهی، آبمیوه‌های بدون قند، و آبگوشت کم نمک، بهترین مایعات هنگام ابتلا به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی است.

به‌طور کلی مصرف مایعاتِ یادشده باید در حدی باشد که هر ۴ ساعت یک‌بار نیاز به دستشویی‌رفتن داشته باشید. ادرار تیره‌رنگ مانند رنگ آب سیب باشد، احتمالا نشانه‌ای از کم‌آبی بدن است.

✔️نکته مهم: نوشیدنی‌ای که موکداً باید در هنگام بیماری از مصرف آن اجتناب کرد، الکل است؛ زیرا باعث کم‌آبی بدن می‌شود. الکل، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و می‌تواند علاوه‌بر مختل‌کردن خواب خوب، بهبودی و روند بازگشت به سلامت را دشوارتر کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر