دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتبهترین زمان مشاوره تغذیه پیش از بارداری

بهترین زمان مشاوره تغذیه پیش از بارداری

بهترین زمان مشاوره تغذیه پیش از بارداری

دکتر غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه گفت:

بهترین زمان برای مشاوره تغذیه در صورت عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و قلبی- عروقی و اختلالات هورمونی و چاقی دو تا سه ماه قبل از اقدام به بارداری است. برنامه‌ریزی برای رشد مناسب کودک باید پیش از لقاح آغاز شود، در افراد با مشکلات ناباروری دو تا سه ماه پیش از شروع سیکل درمان ناباروری است و در صورت وجود مشکلات زمینه‌ای، زمان بیشتری را باید در نظر گرفت.

بر اساس مطالعات، رژیم غذایی زنان در دوران بارداری بر باروری فرزندان آن‌ها در آینده نیز اثر دارد و می‌تواند علاوه بر روزها و ماه‌های اول زندگی فرزندش بر زندگی نسل‌های بعدی نیز اثر داشته باشد. ارتباط تغذیه با باروری فراتر از بحث تعادل انرژی و وزن مناسب است به این شکل که الگوی مواد غذایی دریافتی، نقش مهمی در پاسخ‌های هورمونی مؤثر در باروری دارد.

در تنظیم رژیم غذایی پیش از بارداری، توجه به نسبت بین دریافت پروتئین، کربوهیدرات و چربی، نوع پروتئین، کربوهیدرات و چربی دریافتی و زمان مصرف وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی با توجه به تغییرات هورمونی در شبانه‌‌روز، وضعیت دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار مهم است.

زنان در سنین باروری، از سه ماه قبل از اقدام به بارداری روزانه یک عدد قرص اسید فولیک باید مصرف کنند. مصرف اسید فولیک قبل از بارداری از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله‌های عصبی جلوگیری می‌کند. هم‌چنین درباره میزان و زمان مصرف با متخصص زنان مشورت شود. در صورت ابتلا به کم‌خونی و کمبود ویتامین D قبل از بارداری باید درمان انجام شود، بسته به میزان و شدت این کمبودها، نوع درمان و میزان مصرف مکمل متفاوت است که باید با متخصص مشورت شود.

وجود ذخیره کافی املاح و ویتامین‌ها در بدن برای دوران بارداری ضروری است. زنانی که قصد بارداری دارند باید از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی از قبل از اقدام به بارداری پرهیز کنند تا در دوران بارداری بر عدم استفاده از آن‌ها پایبند بمانند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر