دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتجایگزین‌کردن گوشت قرمز با ماهی طعمه می‌تواند از مرگ سالانه ۷۵۰ هزار...

جایگزین‌کردن گوشت قرمز با ماهی طعمه می‌تواند از مرگ سالانه ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۵۰ جلوگیری کند

جایگزین‌کردن گوشت قرمز با ماهی طعمه می‌تواند از مرگ سالانه ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۵۰ جلوگیری کند

 تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اتخاذ یک الگوی غذایی جدید از طریق جایگزین‌کردن گوشت قرمز با ماهی طعمه (forage fish) می‌تواند از مرگ سالانه ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۵۰ جلوگیری کند.

بر اساس تحقیق منتشر شده در نشریه BMJ Global Health، گنجاندن ماهی طعمه یا ماهی‌هایی مانند شاه‌ماهی، ساردین و کیلکا در رژیم غذایی می‌تواند به‌طور بالقوه شیوع ناتوانی‌های جسمی ناشی از بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان روده و بیماری عروق کرونری قلب را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها حدود ۷۰ درصد از مرگ‌و‌میرهای جهانی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده‌اند.

ماهی‌های طعمه که توسط ماهی‌های بزرگ‌تر شکار می‌شوند، سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده با زنجیره بلند امگا ۳ (DHA و EPA) و هم‌چنین سرشار از کلسیم و ویتامین B۱۲هستند که مصرف آن‌ها ممکن است از بیماری‌های عروق کرونری قلب جلوگیری کند. آن‌ها هم‌چنین کمترین ردپای کربن را نسبت به سایر منابع غذایی حیوانی دارند.

به گفته محققان، تغییر رژیم غذایی توصیه‌شده می‌تواند به‌ویژه برای کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط مفید باشد؛ کشورهایی که در آن‌ها این نوع ماهی‌ها مقرون به‌صرفه و فراوان هستند و بار بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی قابل‌توجه است. برای بهبود سلامت انسان و سلامت کره زمین، باید مصرف گوشت قرمز را محدود کنیم و به سمت غذاهای سالم و سازگار با محیط زیست برویم. در مقایسه با گوشت قرمز، غذاهای دریایی نه تنها غلظت بیشتری از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کنند، بلکه از بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی (NCDs) نیز پیشگیری می‌کنند.

اگرچه عرضه محدود ماهی طعمه برای جایگزینی تمام گوشت قرمز کافی نیست اما این مطالعه افزایش مصرف روزانه سرانه ماهی را نزدیک به سطح توصیه‌شده ۴۰ کیلو کالری در اکثر کشورها توصیه می‌کند، بدین ترتیب مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری عروق کرونری قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان روده تا ۲ درصد در سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر