دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتخطر کوتاه‌قدی با کاهش مصرف شیر

خطر کوتاه‌قدی با کاهش مصرف شیر

خطر کوتاه‌قدی با کاهش مصرف شیر

دکتر سید محمد طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:

مطالعات نشان می‌دهد که اگر مصرف لبنیات به اندازه کافی باشد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد و در پیشگیری از اختلالات متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون و پوکی استخوان مفید است و از فراورده‌های لبنی باید روزانه دو تا سه واحد (روزانه ۲۲۰ گرم) مصرف شود.

در کشور ما  سرانه مصرف شیر در سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است. در دهه اخیر مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی روند کاهشی داشته است و به حدود ۱۶۰ گرم در روز رسیده است که با میزان پیشنهادی در سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی، مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله زیادی دارد.

مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند پوکی استخوان و کاهش سرطان روده بزرگ و دیابت نوع۲ نیز همراه است. هم‌چنین کاهش مصرف شیر در جامعه می‌تواند منجر به کوتاهی قد در نسل جدید شود.

طبق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ مصرف شیر در افراد ۱۵ سال و بیشتر، در هفته به طور متوسط ۳.۶۶ لیوان و در سال ۱۳۹۹، ۲.۸ لیوان گزارش شده است و درخصوص مصرف ماست نیز با یک روند کاهشی روبه رو هستیم؛ به‌طوری که میزان مصرف طی ۲۶ سال گذشته، تقریباً به نصف رسیده که این کاهش مصرف لبنیات، می‌تواند هزینه سنگینی بر نظام سلامت وارد آورد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر