دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتخواص ضدمیکروبی آب گوجه‌فرنگی باعث از بین‌رفتن باکتری سالمونلا می‌شود

خواص ضدمیکروبی آب گوجه‌فرنگی باعث از بین‌رفتن باکتری سالمونلا می‌شود

خواص ضدمیکروبی آب گوجه‌فرنگی باعث از بین‌رفتن باکتری سالمونلا می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آب گوجه‌فرنگی – یک نوشیدنی طبیعی و در دسترس – حاوی خواص ضدمیکروبی است که می‌تواند سالمونلا، باکتری ایجادکننده حصبه، و سایر باکتری‌هایی را که می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش و مجاری ادراری افراد آسیب بزنند، از بین ببرد.

گوجه‌فرنگی یکی از پرمصرف‌ترین صیفی‌جات مقرون‌به‌صرفه، به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش شناخته شده است. باوجودِاین، خواص ضدمیکروبی آن تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

نتایج مطالعه محققان دانشگاه کرنل که در نشریه Microbiology Spectrum منتشر شد، نشان داد که آب گوجه‌فرنگی دارای خواص ضد میکروبی قابل‌توجهی در برابر سالمونلا تیفی است؛ یک پاتوژن که به‌طور خاص بر انسان تاثیر می‌گذارد و مسئول ایجاد حصبه است.

حصبه یک بیماری عفونی تهدیدکننده زندگی است که معمولاً از طریق غذا یا آب آلوده پخش می‌شود. علائم ابتلا به حصبه تب بالا و طولانی‌مدت، احساس خستگی، سردرد، حالت تهوع، درد شکم و یبوست یا اسهال است.

هر سال ۲۱ میلیون مورد ابتلا به حصبه گزارش می‌شود که منجر به مرگ ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود. با وجود در دسترس‌بودن واکسن‌های حصبه، بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم‌چنان با موانع اساسی برای دسترسی به امکانات حیاتی روبرو هستند. علاوه‌بر این، موضوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی خطر قابل‌توجهی را به‌ویژه در میان کودکان مبتلا به سوءتغذیه ایجاد می‌کند.

محققان امیدوارند که یافته‌های آن‌ها در افراد بیشتری، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، انگیزه ایجاد کند تا گوجه‌فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات غنی از خواص ضدمیکروبی را مصرف کنند.

سایر مواد غذایی که به‌دلیل خواص ضد میکروبی شناخته شده‌اند عبارتند از چای، میوه‌هایی مانند زغال‌اخته، انگور فرنگیِ سیاه، انگور و سبزیجات مانند تره‌فرنگی، پیاز و سیر.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر