دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاراز خوب خوابیدن، دو بار در هفته ورزش‌کردن است

راز خوب خوابیدن، دو بار در هفته ورزش‌کردن است

راز خوب خوابیدن، دو بار در هفته ورزش‌کردن است

همه ما می‌دانیم که ورزش‌ منظم برای سلامتی مفید است. اما آیا می‌دانید که ورزش‌کردن می‌تواند کلید خواب شبانه بهتر نیز باشد؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فعالیت بدنی مداوم در طولانی‌مدت – یعنی دست‌کم دو جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته – با کاهش خطر بی‌خوابی و احتمال بیشتری برای دریافت ۶ تا ۹ ساعت  خواب توصیه‌شده مرتبط است.

این مطالعه که در نشریه BMJ منتشر، و توسط یک تیم بین‌المللی از محققان انجام شده است، تقریباً ۴۴۰۰ بزرگسال میانسال را از ۲۱ مرکز در ۹ کشور اروپایی و در یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این تحقیق قابل‌توجه است. افرادی که دائماً فعال بودند، ۴۲ درصد کمتر احتمال داشت که مشکل به خواب‌رفتن را گزارش کنند، ۲۲ درصد کمتر احتمال داشت علائم بی‌خوابی داشته باشند، و حدود ۴۰ درصد کمتر احتمال داشت که دو یا چند علامت بی‌خوابی را تجربه کنند.

هم‌چنین به‌طور قابل‌توجهی احتمال بیشتری داشت که خواب‌ «در حالت نرمال» داشته باشند، به‌طوری که از شش تا نه ساعت توصیه‌شده در شب استفاده می‌کردند، و احتمال کمتری داشت که خواب‌های کوتاه (کمتر از ۶ ساعت) یا طولانی (بیشتر از ۹ ساعت) داشته باشند.

جالب اینجاست که به نظر می‌رسید این فواید با ثبات ورزش در طول زمان مرتبط است. شرکت‌کنندگانی که در شروع مطالعه فعال بودند اما در پایان بی‌تحرک؛ در مقایسه با افرادی که در تمام مدت بی‌تحرک بودند، هیچ مزیت خواب قابل‌توجهی نداشتند. به عبارت دیگر، فعال‌بودن در یک نقطه کافی نیست – به نظر می‌رسد حفظ آن سطح از فعالیت در طول سال‌ها کلیدی باشد.

ارتباط بین فعالیت بدنی و خواب بهتر حتی پس از این‌که محققان عواملی مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI) و سابقه مصرف سیگار را در نظر گرفتند، باقی ماند. آن‌ها هم‌چنین دریافتند که مستقل از عادات ورزشی علائم بی‌خوابی در زنان، افراد مسن و افرادی که BMI بالاتری دارند، شایع‌تر است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر