دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهازردچوبه ممکن است به درمان سوءهاضمه کمک کند

زردچوبه ممکن است به درمان سوءهاضمه کمک کند

زردچوبه ممکن است به درمان سوءهاضمه کمک کند

نتایج یک مطالعه که در نشریه BMJ منتشر شد، نحوه واکنش بدن بیش از ۱۵۰ فرد مبتلا به سوء‌هاضمه را به داروی امپرازول، و زردچوبه که حاوی ترکیب کورکومین است- و نیز ترکیبی از این دو را مقایسه کرد.

بنابر اعلام کلینیک مایو، امپرازول یک داروی رایج است که برای کاهش اسید معده و درمان برخی مشکلات قلبی و مری استفاده می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش با توجه علائم‌شان‌ که می‌تواند درد معده، نفخ، تهوع یا احساس سیری اولیه باشد، در روزهای ۲۸ و ۵۶ درمان از طریق بررسی شدت سوء‌هاضمه تحت بررسی قرار گرفتند.

طبق این پژوهش، محققان در علائم گروه‌هایی که دارو، زردچوبه یا ترکیبی از این دو را استفاده کرده بودند، هیچ تفاوت قابل‌توجهی نیافتند.

دکتر کریت پانگپیرول، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه چولالونگکورن واقع در بانکوک، تایلند گفت:
«خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی کورکومین / زردچوبه می‌تواند گزینه‌ای برای درمان سوءهاضمه با اثربخشی قابل‌مقایسه با امپرازول باشد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ استفاده دارویی از زردچوبه به صدها سال قبل باز می‌گردد. در آمریکا، استفاده اولیه دارویی از آن به‌عنوان یک مکمل غذایی ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی، تسکین آرتروز و سندروم روده تحریک‌پذیر بوده است.

با وجودِاین، مصرف‌کنندگان باید از عوارض جانبی عصاره کورکومین مانند آلرژی و خطر خونریزی آگاه باشند، به‌ویژه افرادی که از داروهای ضدانعقاد یا ضدپلاکت استفاده می‌کنند؛ البته به‌طور کلی مصرف کورکومین و زردچوبه در مقداری که معمولا در مواد غذایی یافت می‌شود، خطری ندارد.

در مورد این‌که آیا می‌توان آن را علاوه‌بر داروها امتحان کرد  یا خیر، منطقی است که با پزشک مشورت شود. در مورد کورکومین و آسیب کبدی ناشی از آن نیز مطالعات موردی کمی انجام شده و مهم است که مطمئن شوید زردچوبه با هیچ یک از داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل ندارد».

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر