دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت افراد دارد. این ویتامین برای رشد و شکل‌گیری سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است.

از آن‌جایی که کمبود ویتامین D شایع‌تر است، بسیاری از افراد برای حفظ سطح سالم این ویتامین از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کنند. اما مصرف بیش از حد ویتامین D نیز می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

مسمومیت ویتامین D که هیپرویتامینوز نامیده می‌شود یک بیماری نادر اما جدی است که زمانی رخ می‌دهد که مقادیر بیش از حد ویتامین D در بدن وجود داشته باشد. این مسمومیت معمولا به‌دلیل مصرف دُزهای بالای ویتامین D ایجاد می‌شود – نه به دلیل رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

پیامد اصلی مسمومیت ویتامین D تجمع کلسیم در خون (هایپرکلسمی) است که می‌تواند باعث حالت تهوع و استفراغ، ضعف و تکرر ادرار شود؛ هم‌چنین ممکن است منجر به استخوان‌درد و مشکلات کلیوی مانند تشکیل سنگ‌های کلسیمی شود.

درمان در چنین شرایطی شامل قطع مصرف ویتامین D و محدودکردن کلسیم در رژیم غذایی است. پزشک ممکن است مایعات و داروهای داخل وریدی مانند کورتیکواستروئیدها یا بیس‌فسفونات‌ها را تجویز کند.

مصرف روزانه ۶۰ هزار واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D به‌مدت چند ماه که چند برابر بیشتر از مقدار مجاز است، باعث مسمومیت می‌شود. میزان مصرف توصیه‌شده روزانه (RDA) برای اکثر بزرگسالان ۶۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D در روز است. باوجودِاین، توصیه می‌شود همیشه قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر