دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان داروییفواید آویشن و اقدامات احتیاطی

فواید آویشن و اقدامات احتیاطی

فواید آویشن و اقدامات احتیاطی

آویشن گیاهی از خانواده نعنائیان است که در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی از آن استفاده می‌شود. مصریان باستان از آویشن برای مومیایی‌کردن و یونانیان باستان از آن به‌عنوان بخور و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کردند. اگرچه بیش از ۶۰ نوع آویشن وجود دارد آویشن معمولی یا آویشن باغی رایج‌ترین گونه این گیاه در آشپزی است. آویشن حاوی تیمول، مقادیر کمی پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C، و منیزیم است. یک قاشق چایخوری آویشن حاوی ۰.۸ کالری، ۰ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی، ۰.۲ گرم کربوهیدرات، و ۰.۱ گرم فیبر است.

فواید آویشن:

*مبارزه با آکنه و عفونت – کاهش فشار خون

*یک درمان خانگی برای سرفه، بیماری‌های تنفسی و برونشیت – بهبود خلق‌و‌خو

*ضدعفونی‌کننده – دفع آفات

*رایحه‌درمانی – کاربرد در آشپزی

*جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی – درمان عفونت‌های قارچی

*خواص ضدمیکروبی – سلامت دستگاه گوارش

*ضد التهاب و کمک به درمان بیماری‌های پوستی – تقویت سیستم ایمنی

*جایگزین نمک در هنگام پخت‌وپز

*احتمال کمک به مقابله با انواع خاصی از سرطان

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که اسانس آویشن و میخک باعث مهار رده‌های سلولی سرطان پستان می‌شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۱ به چنین نتایج مشابهی دست یافت. با این‌حال، این مطالعات شواهد نه چندان قوی از فواید بالقوه آویشن را برای درمان سرطان ارائه می‌دهند و مطالعات انسانی برای تأیید هر گونه فواید بالقوه این گیاه مورد نیاز است.

 اقدامات احتیاطی:

آویشن تازه و خشک‌شده به‌طور کلی برای خوردن یا نوشیدن به‌عنوان یک چای معطر بی‌خطر است اما با توجه به متفاوت‌بودن اسانس‌ها برخی از آن‌ها بسیار غلیظ هستند و به شکل رقیق‌نشده می‌توانند عوارض مسمومیت به‌همراه داشته باشند. هم‌چنین مصرف بیش از حد آویشن می‌تواند باعث خطر کاهش بیش از حد فشار خون شود.

اگر باردار هستید یا برای درمان فشار خون بالا یا جلوگیری از لخته‌شدن خون دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف آویشن با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از آویشن نباید جایگزین مراقبت و درمان پزشکی شود.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر