دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامزایای مصرف رازیانه برای سلامتی و عوارض جانبی احتمالی

مزایای مصرف رازیانه برای سلامتی و عوارض جانبی احتمالی

مزایای مصرف رازیانه برای سلامتی و عوارض جانبی احتمالی

رازیانه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان ادویه‌ای است که به‌طور گسترده در مناطق گرمسیری و معتدل کشت می‌شود. این گیاه به‌دلیل اهمیت تجاری و کاربردهای قابل‌توجهی که در صنعت داروسازی دارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی جهان به شمار می‌رود.

رازیانه و دانه‌های آن مملوّ از مواد مغذی هستند. یک فنجان (۸۷ گرم) پیاز رازیانه تازه حاوی:

۲۷ کالری- ۳ گرم فیبر- ۰.۷ گرم پروتئین- ۰.۲ گرم چربی- ۲.۶ گرم فیبر- ۳۴ میکروگرم فولات- ۱۱۲ میکروگرم کاروتن- ویتامین سی ۱۲ درصد RDI (مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه)- کلسیم ۳ درصد RDI- آهن ۴ درصد RDI- منیزیم ۴ درصد RDI- پتاسیم ۸ درصد RDI- منگنز ۷ درصد RDI.

پیاز رازیانه تازه یک منبع گیاهی معتبر از سدیم، فسفر و ویتامین C است؛ ویتامینی محلول در آب که برای سلامت سیستم ایمنی، ترمیم بافت، و سنتز کلاژن حیاتی است. رازیانه حاوی ویتامین B۶ نیز است که با تجزیه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به گلوکز و اسیدهای آمینه نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایجاد می‌کند.

هم‌چنین رازیانه حاوی فسفر، زینک، مس، منگنز، سلنیوم، نیاسین، اسید پانتوتنیک، فولات، کولین، بتاکاروتن، لوتئین، زاگزانتین، ویتامین E و ویتامین K است.

اگر سرما خورده‌اید، دمنوش رازیانه یک نوشیدنی ایده‌آل است زیرا به‌دلیل خواص ضد ویروسی، به بدن برای مقابله با عفونت، هضم غذا، تنفس و خواب بهتر کمک می‌کند.

خواص رازیانه برای سلامتی:

*حاوی ترکیبات گیاهی باارزش و محافظتی از جمله اسید کلروژنیک، لیمونن، و کوئرسیتین است که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، چاقی، و دیابت نوع۲ کمک می‌کند.

*حفظ سلامت قلب

*کاهش فشار خون و مدیریت کلسترول

*حمایت از سلامت پوست

*کاهش التهاب

*کمک به کاهش وزن و احتمال کاهش اشتها به‌دلیل ترکیبی به نام آنتول که در رازیانه یافت می‌شود

*بهبود علائم کم‌خونی

*افزایش تولید شیر مادر

*کاهش برخی از علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، خشکی واژن، و اختلالات خواب

*خواص ضد باکتریایی

مصرف رازیانه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بی‌خطر است. با این‌حال، افرادی که به کرفس و هویج حساسیت دارند ممکن است به رازیانه نیز حساسیت داشته باشند. علاوه‌بر این، مصرف دانه‌ها، دمنوش، یا مکمل رازیانه برای زنان باردار، کودکان، و نوزادان ممنوع است زیرا فیتواستروژن موجود در رازیانه ممکن است موجب اختلال در هورمون‌ها شود.

منابع غلیظ‌‌تر رازیانه مانند عصاره‌ها، و مکمل‌ها باید همیشه بااحتیاط و ترجیحا تحت نظارت یک متخصص طب سنتی استفاده شوند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر