دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانتایج یک مطالعه: یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری کامپیوتری، ترکیبات دارویی پرخطر را...

نتایج یک مطالعه: یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری کامپیوتری، ترکیبات دارویی پرخطر را در بیماران بستری در ICU کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه: یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری کامپیوتری، ترکیبات دارویی پرخطر را در بیماران بستری در ICU کاهش می‌دهد

یک مطالعه چند مرکزی به سرپرستی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام (UMC)، در ۹ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) در هلند نشان داده است که متناسب‌کردن یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری کامپیوتری (CDSS) با محیط ICU به‌طور قابل‌توجهی تعداد ترکیبات دارویی پرخطری را که برای بیماران ICU تجویز می‌شود، کاهش می‌دهد.

هم‌چنین نظارت بر بیماران ICU را در زمانی که اجتناب از چنین ترکیباتی ممکن نبود، بهبود بخشید و مدت اقامت بیماران در ICU را کاهش داد. این مطالعه در نشریه The Lancet منتشر شده است.

پروفسور امین یوحنا، محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: اگر سیستم CDSS هشدارهای نه بیشتر، بلکه کمتر ولی مرتبطی بدهد ارزشمندی خود را به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران نشان می‌دهد.

ترکیب دو یا چند دارو به‌طور همزمان می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش اثر داروهای مصرفی و احتمالا منجر به آسیب جدی برای بیماران شود. ترکیبات دارویی در  ICU  بیشتر است زیرا بیماران این بخش به‌شدت بیمار هستند و اغلب با داروهای زیادی هم‌زمان درمان می‌شوند.

CDSSها برای هشدار دادن به پزشکان ICU در مورد ترکیبات دارویی بالقوه خطرناک استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها از طریق هشدار در هنگام تجویز دارو به پزشکان هشدار می‌دهند. با این‌حال، این سیستم‌ها به‌درستی برای محیط ICU تنظیم نشده‌اند، که منجر به انبوهی از هشدارها می‌شود که از نظر بالینی مرتبط نیستند و باعث خستگی درمان‌گران از هشدار می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از هشدارها برای ترکیبات دارویی بالقوه خطرناک از جمله موارد مهم توسط پزشکان ICU رد می‌شود. این به‌طور قابل‌توجهی ارزش CDSS را در عمل بالینی روزانه کاهش می‌دهد و ایمنی بیمار را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر