دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتنقش چاقی و الکل در افزایش نرخ سرطان روده در میان جوانان

نقش چاقی و الکل در افزایش نرخ سرطان روده در میان جوانان

نقش چاقی و الکل در افزایش نرخ سرطان روده در میان جوانان

اضافه‌وزن و چاقی در حال کمک به افزایش نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان روده در بین افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله در اتحادیه اروپا (EU) و بریتانیا است، اگرچه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این نوع سرطان به‌طور کلی در سراسر اروپا در حال کاهش است.

این یافته‌ها که حاصل نتایج یک مطالعه جدید منتشر شده در نشریه Annals of Oncology است، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان را در اتحادیه اروپا و بریتانیا برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند.

این نخستین بار است که افزایش نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان روده در میان جوانان برای اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌شود و روندی را در بریتانیا تایید می‌کند که در سال ۲۰۲۱ به آن اشاره شده است.

محققان این پژوهش به سرپرستی  دکتر کارلو لا وکیا، پروفسور آمار پزشکی و اپیدمیولوژی در دانشگاه میلان (ایتالیا)، پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین افزایش در میزان مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان روده در میان جوانان در بریتانیا دیده ‌شود، جایی‌که این میزان تا ۲۶ درصد در مردان و نزدیک به ۳۹ درصد در زنان در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد یافت. هم‌چنین افزایش ابتلا به این سرطان در ایتالیا (۱.۵ درصد در مردان و ۲.۶ درصد در زنان)، در میان مردان اسپانیایی و لهستانی (به ترتیب ۵.۵ درصد و ۵.۹ درصد افزایش) و زنان آلمانی (۷.۲ درصد افزایش) مشاهده خواهد شد.

پروفسور لا وکیا گفت: عوامل کلیدی که در افزایش نرخ سرطان روده در میان جوانان نقش دارند عبارتند از اضافه‌وزن، چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن مانند سطح قند خون بالا و دیابت.

دلایل دیگر، افزایش مصرف سنگین الکل در طول زمان در اروپای مرکزی و شمالی و بریتانیا و کاهش فعالیت بدنی است. مصرف الکل با شروع زودرس سرطان روده مرتبط است و کشورهایی که مصرف الکل در آن‌ها کاهش یافته است، مانند فرانسه و ایتالیا، چنین افزایش قابل‌توجهی در میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این سرطان را تجربه نکرده‌اند. سرطان روده در جوانان در مقایسه با سرطان روده که در افراد مسن تشخیص داده می‌شود، تهاجمی‌تر است و نرخ بقای کمتری دارد.

دولت‌ها باید سیاست‌هایی را برای تشویق افزایش فعالیت بدنی، کاهش تعداد افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق و کاهش مصرف الکل در نظر بگیرند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر