دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهشدار نسبت به مصرف خودسرانه گیاهان دارویی

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه گیاهان دارویی

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه گیاهان دارویی

دکتر علیرضا عباسیان، پزشک و متخصص طب ایرانی گفت:

برخی گمان می‌کنند که گیاهان دارویی و داروهایی که پایه گیاهی دارند، نمی‌توانند مشکلی برای سلامت ایجاد کنند و بر این باورند که مصرف گیاهان دارویی اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد. در حالی‌که گیاهان دارویی و داروهای گیاهی هم مانند هر داروی شیمیایی، عوارض خاص خودشان را دارند و لازم است پیش از مصرف نسبت به آن‌ها آگاهی کافی پیدا شود.

فروشندگان گیاهان دارویی که در کشور ما به «عطار» معروف هستند، از سویی می‌توانند نقشی مفید و سازنده داشته باشند و از سوی دیگر، در صورت مداخله درمانی و گذر از نبایدها، نقشی زیان‌بخش ایفا کنند.

مواد گیاهی ممکن است به‌عنوان غذا هم مصرف شوند اما زمانی که از این مواد به عنوان دارو استفاده می‌شود باید آن‌ها را بر اساس نظر فردی متخصص در زمان‌های مشخص و به مقدار معین مصرف کرد.

بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل عملکرد دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آن‌ها می‌شوند. بنابراین اگر فردی داروی شیمیایی مصرف کند باید حتماً پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کند.

هم‌چنین مقدار مصرف گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی در میزان اثر درمانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و باید در مورد آن از متخصص راهنمایی خواست. بسیاری از گیاهان دارای حداقل دُز سمی هستند و اگر بیشتر از این مقدار مصرف شوند می‌توانند باعث بروز مسمومیت شوند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر