دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاورزش‌کردن به‌مدت 20 دقیقه ممکن است قدرت مغز  را بهبود بخشد

ورزش‌کردن به‌مدت 20 دقیقه ممکن است قدرت مغز  را بهبود بخشد

ورزش‌کردن به‌مدت ۲۰ دقیقه ممکن است قدرت مغز  را بهبود بخشد

خواب خوب و ورزش منظم برای سلامت روحی و جسمی ضروری است. اما آیا در صورت کم‌خوابی، ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ یک مطالعه نشان داده است که ورزش در حدّ متوسط به‌مدت ۲۰ دقیقه پس از یک شب بی‌خوابی نیز می‌تواند قدرت مغز را بهبود بخشد.

محققان دانشگاه پورتسموث، انگلستان بررسی کردند که چگونه خواب، سطح اکسیژن، و ورزش بر توانایی شناختی افراد و ظرفیت ذهن برای انجام وظایف روزانه تأثیر می‌گذارند. این مطالعه که در نشریه Physiology and Behaviour منتشر شده است، نشان می‌دهد که ورزش با شدت متوسط می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی افراد بدون توجه به کمبود خواب و سطح اکسیژن کمک کند.

این تیم دو آزمایش را انجام داد که هر کدام شامل ۱۲ شرکت کننده بود. محققان در آزمایش اولیه ارزیابی کردند که محرومیت نسبی از خواب چگونه بر عملکرد شناختی افراد تأثیر می‌گذارد. در طول این آزمایش، شرکت کنندگان اجازه داشتند که به‌مدت ۳ روز هر شب فقط ۵ ساعت بخوابند.

آزمایش دوم تأثیر محرومیت کامل از خواب و کمبود اکسیژن را ارزیابی کرد، که در آن شرکت‌کنندگان یک شب را بدون خواب سپری کردند و در یک محیط کم‌اکسیژن قرار گرفتند.

هر روز صبح به شرکت‌کنندگان در هر دو کارآزمایی هفت وظیفه داده شد تا در حالت استراحت و دوچرخه‌سواری انجام دهند. هم‌چنین از آنها خواسته شد تا قبل از انجام وظایف، میزان خواب‌آلودگی و خلق‌و‌خوی خود را ارزیابی کنند.

نتایج هر دو کارآزمایی بهبود عملکرد شناختی را پس از ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری نشان داد.

این مطالعه همچنین نشان داد که عملکرد شناختی یک فرد کاملاً به ناحیه قشر جلوی مغز (PFC) وابسته نیست.

جُو کاستلو، نویسنده این مطالعه گفت: ما از تحقیقات موجود می‌دانیم که ورزش عملکرد شناختی ما را بهبود می‌بخشد یا حفظ می‌کند، حتی زمانی که سطح اکسیژن کاهش می‌یابد. اما این نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد ورزش‌کردن عملکرد شناختی را پس از محرومیت کامل و نسبی از خواب، و هنگامی که با هیپوکسی (سطوح ناکافی اکسیژن)  ترکیب می‌شود نیز بهبود می‌بخشد.

یافته‌ها به‌طور قابل‌توجهی به آن‌چه ما در مورد رابطه بین ورزش و عوامل استرس‌زا می‌دانیم اضافه کرده و به تقویت این پیام کمک می‌کند که حرکت، داروی بدن و مغز است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر