دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهخواص ویتامین هایک مشت زغال‌اخته برای سلامت قلب و مغز مفید است

یک مشت زغال‌اخته برای سلامت قلب و مغز مفید است

یک مشت زغال‌اخته برای سلامت قلب و مغز مفید است

زغال‌اخته یک میوه غنی از مواد مغذی است که به‌دلیل فواید متنوع آن از خواص ضدسرطانی گرفته تا حفظ سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت معروف است.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشکده علوم زیستی و پزشکی کینگز کالج لندن نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک مشت زغال‌اخته وحشی می‌تواند اختلالات شناختی و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

در این تحقیق به ۶۱ شرکت‌کننده زن و مرد سالم در گروه سنی ۶۵ تا ۸۰ سال روزانه ۲۶ گرم پودر زغال‌اخته به‌صورت نوشیدنی و به‌مدت دوازده هفته داده شد. این نوشیدنی معادل ۱۷۸ گرم زغال‌اخته یعنی ۷۵ تا ۸۰ زغال‌اخته بود. نتایج نشان می‌دهد گروهی که نوشیدنی زغال‌اخته مصرف ‌کردند در مقایسه با گروه تحت‌کنترل با دارونما عملکرد مهارتی بهتر، حافظه کوتاه‌مدت بهتر، و زمان واکنش سریع‌تری داشتند. هم‌چنین عملکرد آن‌ها در به‌یادآوری لیست کلمات و تغییر وظایف،‌ بهتر بود و بهبودی در فشار خون سیستولیک و کارکرد عروق خونی‌شان حاصل شد.

محققان معتقدند که اثرات مفید زغال‌اخته به‌دلیل رنگدانه‌های آبی آن به نام آنتوسیانین است؛ یعنی دسته‌ای از پلی‌فنول‌ها که در افزایش جریان خون به قلب و مغز مفید هستند. این رنگدانه‌ها در توت‌فرنگی، تمشک، انگور قرمز و سبزیجات بنفش یافت می‌شوند. سایر مواد غذایی حاوی آنتوسیانین عبارتند از کلم‌بروکلی، گلابی و ادویه‌هایی مانند زردچوبه.

به گفته متخصصان: فواید زغال‌اخته فقط محدود به بهبود عملکرد شناختی و سلامت قلب نمی‌شود. مطالعات قبلی فواید مشابه و زیاد دیگری را در سایر انواع زغال‌اخته نشان داده‌ است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر