دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان دارویی۶نکته درباره تداخل مصرف داروها و گیاهان دارویی

۶نکته درباره تداخل مصرف داروها و گیاهان دارویی

۶نکته درباره تداخل مصرف داروها و گیاهان دارویی

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، شش نکته وجود دارد که باید در مورد گیاهانی که خطر تداخلات احتمالی با برخی داروها را دارند، بدانیم.

*گیاه خار مریم با بسیاری از انواع داروها تداخل دارد و در بیشتر موارد، فرآیندهای تبدیل دارو به مواد غیرفعال را تسریع می‌کند و منجر به کاهش سطح دارو در بدن شما می‌شود. هم‌چنین خار مریم می‌تواند با برخی داروها، از جمله انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی، تداخل داشته باشد و می‌تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

 *انواع گیاهان، از جمله عصاره غلیظ سیر، می‌توانند خون را به روشی مشابه آسپرین رقیق کنند که ممکن است در حین یا بعد از جراحی مشکل‌ساز باشد.

 *مکمل‌های غلیظ چای سبز می‌توانند با سودوافدرین (یک ضد احتقان) تداخل داشته باشند.

*یک بررسی علمی اخیر به این نتیجه رسید که گیاه طلایی (گلدن سیل) خطر تداخل دارویی و گیاهی با برخی داروها دارد.

*افرادی که داروهایی با شاخص درمانی محدود مصرف می‌کنند (مانند دیگوکسین، سیکلوسپورین، وارفارین و…) باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشند. یک شاخص درمانی به این معنی است که اگر مقدار دارو حتی اندکی کم یا خیلی زیاد شود، می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. افرادی که مکمل‌های گیاهی مانند جینسینگ آسیایی، خار مریم و … را در حین مصرف داروهای خاص با شاخص درمانی محدود مصرف می‌کنند باید به دقت تحت‌نظر باشند.

 *هنگامی که به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه می‌کنید، مهم است که در مورد تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به آن‌ها توضیح دهید. یک لیست مکتوب از همه چیزهایی که مصرف می‌کنید، تعداد دفعات مصرف آن‌ها و دُزهایی که مصرف می‌کنید همراه داشته باشید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر