دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
21.5 C
Tehran
خانهگیاهان داروییاَقطی، درمانی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا

اَقطی، درمانی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا

اَقطی، درمانی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا

اَقطی که به آن اَقطی سیاه یا معمولی هم می‌گویند یک گیاه برگریز بوته‌مانند است که در سراسر جهان رشد می‌کند. میوه این گیاه ترکیبات شناخته‌شده‌ای دارد که در بسیاری از روش‌های درمانی طبیعی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا به‌کار می‌رود. طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) یک فنجان اقطی حاوی: ۱۰۶ کالری، ۲۶.۷ گرم کربوهیدرات، ۱۰.۲ گرم فیبر رژیمی، ۵۵.۱ میلی‌گرم کلسیم، ۵۲.۲ میلی‌گرم اسید اسکوربیک (ویتامین C)، ۰.۹۵۷گرم پروتئین، ۴۰۶ میلی‌گرم پتاسیم، .۱۶ میلی‌گرم زینک، و ۲.۳ میلی‌گرم آهن است.

برخی از مواد مغذی و معدنی یادشده فوایدی برای ارتقای سلامتی دارند. به‌عنوان مثال ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که ممکن از از آسیب سلولی جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش آسیب سلولی ناشی از غلظت زیاد رادیکال‌های آزاد که می‌توانند منجر به به بروز سرطان و سایر بیماری‌های خطرناک شوند، کمک می‌کنند.

یک مرور سیستماتیک در سال ۲۰۲۱ از پنج کارآزمایی تصادفی‌سازی ‌شده که در نشریه BMC منتشر شد نشان داد که اقطی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا مؤثر است. اگرچه اقطی ممکن است از “بروز سرماخوردگی یا آنفلوآنزا پیشگیری نکند” اما مصرف این میوه روند بهبود در درمان این دو بیماری را تسریع بخشیده و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

یک متاآنالیز بزرگ‌تر منتشر شده در سال ۲۰۱۸ با بررسی ۸۳ مطالعه نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات به‌طور کلی نشانگرهای التهابی را کاهش داده و بنابراین ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند.

اقطی، نشانگرهای التهابی موسوم به سیتوکین‌ها را نیز کاهش می‌دهد، پروتئین‌هایی که وقتی بدن دچار التهاب می‌شود تعدادشان افزایش می‌یابد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که اقطی ممکن است فواید خاصی به‌ویژه در درمان بیماری‌های تنفسی داشته باشد.

به گفته مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه‌سازی آمریکا عوارض جانبی احتمالی خوردن اقطی خام و نارس: استفراغ، اسهال، و حالت تهوع است. هم‌چنین ممکن است با برخی از داروهای دیابت، ملین‌ها، دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور)، تداخل داشته باشد. بنابراین، افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند باید قبل از مصرف اقطی با پزشک خود مشورت کنند. سایر افرادی که به بیماری خاصی مبتلا نیستند نیز بایستی قبل از مصرف اقطی با یک متخصص طب سنتی مشورت کرده تا میزان دُز مصرفی در فرم قرص، شربت، کپسول، صمغ و حتی مقدار مصرف این میوه به‌صورت طبیعی، تجویز شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر