دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان داروییفواید، ارزش غذایی و عوارض جانبی اسفناج

فواید، ارزش غذایی و عوارض جانبی اسفناج

فواید، ارزش غذایی و عوارض جانبی اسفناج

اسفناج یک سبزی مغذی و برگ‌پهن، سرشار از ویتامین‌ها و مواد غذایی متعددی است که برای سلامت پوست، مو، و استخوان‌ها مفید است. یک فنجان اسفناج نپخته حاوی: ۷ کالری- ۰.۸۶ گرم پروتئین- ۲۹.۷ میلی‌گرم کلسیم- ۰.۸۱ گرم آهن- ۲۴ میلی‌گرم منیزیم- ۱۶۷ میلی‌گرم پتاسیم- ۱۴۱ میکروگرم ویتامین A- و ۵۸ میلی‌گرم فولات است. بیشتر کالری موجود در این سبزی از پروتئین و کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود. اسفناج هم‌چنین حاوی ویتامین K، فیبر، فسفر، تیامین و ترکیبات گیاهی مهمی از جمله لوتئین، کائمفرول، نیترات، کوئرستین، و زاگزانتین است.

فواید اسفناج برای سلامتی:

مدیریت دیابت- پیشگیری از سرطان- کاهش شدت علائم و خطر حملات ناشی از آسم- کاهش فشار خون- سلامت استخوان‌ها- تقویت دستگاه گوارش سالم- پیشگیری از یبوست- مفید برای پوست و مو.

اسفناج سرشار از آهن، ویتامین C، E، پتاسیم، و منیزیم است که به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

خطرات و عوارض جانبی:

اسفناج سرشار از اگزالات است، مصرف زیاد اگزالات در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش دهد. فردی که داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کند، مهم است که ناگهان شروع به افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K مانند اسفناج نکند. تغییرات سریع در رژیم غذایی می‌تواند با این قبیل داروها تداخل داشته باشد. اسفناج هم‌چنین سرشار از پتاسیم است؛ مصرف این سبزی در مقادیر بالا می‌تواند اثرات زیان‌بخشی برای افرادی که عملکرد کلیه آن‌ها کاهش یافته است، ایجاد کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر