دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان داروییفواید زنجبیل برای سلامتی

فواید زنجبیل برای سلامتی

فواید زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل یک گیاه گلدار با خواص دارویی فراوان است که در جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند. قرن‌ها است که از زنجبیل هم به‌عنوان ادویه در پخت‌و‌پز و هم به‌عنوان دارو برای درمان بیماری‌هایی از سرماخوردگی گرفته تا مشکلات گوارشی، عفونت‌ها و کلسترول بالا استفاده می‌شود. از آن‌جایی که زنجبیل دارای طعم و بوی تندی است، اسانس آن را که از طریق تقطیر به دست می‌آید با سایر ادویه‌ها و گلبرگ‌های گل مخلوط، و به‌عنوان یک جایگزین غیر سمّی و طبیعی برای خوشبوکننده‌ها و شمع‌ها استفاده می‌کنند. یکصد گرم زنجبیل حاوی: ۸۰ کالری- ۰.۸ گرم چربی- ۰.۲ گرم اسیدهای چرب اشباع‌شده- ۰ میلی‌گرم کلسترول- ۱۳ میلی‌گرم سدیم- ۴۱۵ میلی‌گرم پتاسیم- ۱۸ گرم کربوهیدرات- ۲ گرم فیبر رژیمی- ۱.۷ گرم قند- ۱.۸ گرم پروتئین- ۵ میلی‌گرم ویتامین C- ۱۶ میلی‌گرم کلسیم- ۰.۶ میلی‌گرم آهن- ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین B۶- و منیزیم ۴۳ میلی‌گرم است.

خواص زنجبیل:

*ارتقای سلامت مغز. زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی بوده و برای سلامت مغز ضروری است. بسیاری از اختلالات مغزی مانند آلزایمر و زوال‌عقل منشأ التهابی دارند. ترکیبات ضدالتهابی زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از التهاب و در نتیجه پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند و باعث بهبود شناخت و حافظه بهتر شود.علاوه‌بر این، زنجبیل به کاهش اضطراب، افسردگی، و PTSD (اختلال اضطراب پس از سانحه) کمک می‌کند. قادر است جریان خون را به مغز بیشتر کند که بخشی ضروری برای حفظ سلامت مغز است- جریان خون کافی برای زدودن مواد زائد، سموم، و سایر ذرات مضر از مغز مورد نیاز است.

*مبارزه با عفونت. زنجبیل دارای ترکیبات ضدباکتریایی و ضدویروسی است که آن را به یک درمان خانگی عالی برای سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برخی عفونت‌ها تبدیل می‌کند. این امر به‌ویژه در مورد زنجبیل تازه صادق است که می‌تواند از رشد باکتری E.coli و RSV پیشگیری کند.

*کاهش کلسترول. میزان کلسترول به‌شدت تحت تأثیر رژیم غذایی است و زنجبیل می‌تواند به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول HDL “خوب” کمک کند.

*بهبود هضم غذا. زنجبیل یک درمان عالی برای بهبود مشکلات معده و حالت تهوع صبحگاهی است. به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می‌کند و موجب تخلیه سریع معده و سوءهاضمۀ کمتر می‌شود.

*کاهش دردهای قاعدگی. زنجبیل می‌تواند به کاهش درد از جمله دردهای ناشی از قاعدگی کمک کند. مطالعات نشان داده است که زنجبیل به اندازه NSAIDها (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی) مانند ایبوپروفن مؤثر عمل می‌کند و در کاهش گرفتگی عضلات نیز مؤثر است.

*مبارزه با سرطان. خواص دارویی زنجبیل به درمان و پیشگیری از سرطان نیز بسط می‌یابد. گینجرول موجود در زنجبیل دارای ترکیبات ضدسرطانی است. برخی از مطالعات اثربخشی زنجبیل را در محافظت در برابر یا کاهش برخی سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان کولورکتال، سرطان لوزالمعده، سرطان کبد، و سرطان‌های تخمدان و پستان نشان می‌دهند.

زنجبیل می‌تواند درد، تورم، و دردهای ناشی از التهابِ مفصل را تسکین دهد. به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت کمک می‌کند. علت این امر نقش زنجبیل در سوخت و ساز بدن، میزان اشتها، و نحوه چربی‌سوزی است که از جذب چربی اضافی در دستگاه گوارش پیشگیری کرده و به هضم بهتر و التهاب کمتر کمک می‌کند.

به‌طور کلی زنجبیل برای اکثر افراد فاقد عوارض جانبی است و می‌توان آن را به مقدار مکفی به رژیم‌های غذایی اضافه کرد. اما از آن‌جایی که این گیاه دارای خواص دارویی قوی و فراوانی است بهتر است قبل از مصرف مکمل زنجبیل با پزشک مشورت شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر