دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان داروییمتخصصان تغذیه: ۸ فایده شنبلیله برای سلامتی

متخصصان تغذیه: ۸ فایده شنبلیله برای سلامتی

متخصصان تغذیه: ۸ فایده شنبلیله برای سلامتی

شنبلیله گیاهی معطر از خانواده گیاهان بنشنی است که برای نخستین بار در آسیا و بعدها در سایر نقاط جهان از جمله هند، شمال آفریقا، خاورمیانه، فرانسه، اسپانیا، و آرژانتین رشد کرد. مدت‌های مدیدی است (از حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح) که از این گیاهِ سرشار از مواد مغذی برای فواید سلامتی و در پزشکی، و از دانه‌های آن اغلب در پخت‌و‌پز استفاده می‌شود. یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله حاوی: ۱۲ کالری- ۲ گرم چربی- ۲.۲ گرم کربوهیدرات- ۹ گرم پروتئین- ۹ گرم فیبر- و ۱.۲ میلی‌گرم آهن است.

فواید شنبلیله برای سلامتی:

*مفید برای سلامت قلب. تحقیقات علمی نشان می‌دهد افرادی که آهن کافی در مواد غذایی‌شان یافت نمی‌شود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله نارسایی مزمن قلب هستند. آهن، اکسیژن را به ماهیچه‌ها و مغز می‌رساند. بدون آهن کافی خستگی و ضعف جسمانی و شناختی ایجاد می‌شود. بیشتر مردم وقتی صحبت از غذاهای غنی از آهن می‌شود ابتدا به گوشت فکر می‌کنند اما آهن در گیاهان و دانه‌هایی مانند شنبلیله نیز وجود دارد.

*کمک به کاهش فشار خون. مصرف شنبلیله می‌تواند موجب کاهش فشار خون و کلسترول شود. فشار خون بالا و کلسترول بالا دو مورد از بزرگ‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.

*کاهش التهاب. شنبلیله سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به محافظت در برابر سطوح بالای التهاب مزمن کمک کند. شواهد علمیِ رو به رشدی وجود دارد که از خواص ضدالتهابی فلاونوئیدها حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که شنبلیله ممکن است به‌دلیل محتوای فلاونوئیدی به‌طور بالقوه به سرکوب پاسخ التهابی در بدن کمک کند. فلاونوئیدها با مسدودکردن مسیرهای التهابی و حمایت از سیستم ایمنی از سلول‌ها محافظت می‌کنند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

*جلوگیری از افزایش سطح قند خون. شنبلیله اغلب برای کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت استفاده می‌شود و به‌نظر می‌رسد حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد. تحقیقات علمی این موضوع را تأیید می کند: در یک مطالعه، یک گروه از شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲ روزانه ۱۰ گرم دانه شنبلیله را در آب داغ خیس و مصرف کردند در حالی‌که گروه دیگری از شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲ این کار را انجام ندادند. این دو گروه، پنج ماه بعد با هم مقایسه شدند، گروهی که دانه‌های شنبلیله خیس‌شده را روزانه مصرف می‌کردند نسبت به گروهی که دانه‌های شنبلیله را مصرف نمی‌کردند به‌طور قابل‌توجهی سطح قند خون پایین‌تری داشتند.

*مصرف منظم دانه شنبلیله ممکن است به جلوگیری از زوال شناختی کمک کند. شنبلیله را به لیست مواد غذایی خود برای تقویت مغز اضافه کنید. دو دلیل عمده وجود دارد که چرا مصرف منظم دانه شنبلیله ممکن است موجب سلامت شناختی شود: یکی خواص ضدالتهابی آن است؛ کاهش التهاب در بدن، به ویژه مغز، می‌تواند به بهبود اختلالات شناختی کمک کند. و دیگری به‌دلیل محتوای منیزیم و آهن موجود در آن است که این مواد مغذی به عملکرد صحیح شناختی نیز مرتبط هستند.

*مفید برای سلامت روده. در حالی‌که هیچ مطالعه علمی به‌طور خاص بر روی شنبلیله و سلامت روده متمرکز نشده است، برخی متخصصین تغذیه به چندین ماده مغذی در این گیاه اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد برای هضم بهتر غذا و سلامت کلی روده مفید است. منیزیم، آهن، و فیبر که همگی در شنبلیله یافت می‌شوند، به هضم غذا، و منظم‌بودن عملکرد روده کمک می‌کنند. در مورد آهن، عدم دریافت کافی می‌تواند باعث کاهش اسید معده و مشکلات گوارشی شود، و فیبر نیز نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد.

*کمک به افزایش شیر مادر. اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است بخواهید شنبلیله بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چهار مطالعه علمی مختلف نشان دادند که مصرف منظم شنبلیله در مقایسه با دارونماها به‌‍طور قابل توجهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

*کمک به رشد مو با مصرف منظم شنبلیله. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف عصاره شنبلیله می‌تواند به رشد مو کمک کند. اما باید توجه داشت که تاکنون مطالعات علمی در این زمینه بسیار اندک بوده و برای اثبات واقعی این ارتباط باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

عوارض جانبی مصرف شنبلیله:

حتی با وجود تمام فواید نام‌برده، توجه به خطرات احتمالی مصرف شنبلیله هم‌چنان مهم است. مانند بسیاری از گیاهان، ادویه‌ها و مکمل‌ها، شنبلیله نیز ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر پیش‌تر هرگز شنبلیله مصرف نکرده‌اید، بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را مصرف کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنش منفی قبل از شروع مصرف به‌طور معمول در شما ایجاد نمی‌شود.

شنبلیله به‌طور گسترده‌ای فاقد عوارض جانبی و معمولا بی‌خطر است اما در موارد معدودی ممکن است عوارضی مانند حالت تهوع، اسهال، سرگیجه یا سردرد ایجاد کند. از آن‌جایی که شنبلیله می‌تواند بر فشار خون و قند خون تأثیر بگذارد، افرادی که داروهای فشار خون یا قند خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند. علاوه بر این، مقادیر زیاد شنبلیله (بیش از آن‌چه در آشپزی استفاده می‌شود) برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا با سقط جنین و نقایص مادرزادی (دست‌کم در موش‌های آزمایشگاهی) مرتبط بوده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر