دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
19.9 C
Tehran
خانهگیاهان داروییمطالعه جدید: دارچین بسیار مفید است

مطالعه جدید: دارچین بسیار مفید است

مطالعه جدید: دارچین بسیار مفید است

دارچین شاید قدیمی‌ترین ادویه شناخته‌شده در جهان باشد. روزگاری در مصر باستان ارزش دارچین بیشتر از طلا بود. از این ادویه خوشبو می‌توان در بیشتر خوراکی‌های فصل پاییز و زمستان استفاده کرد. در حالی‌که همه دارچین‌ها ممکن است یکسان به‌نظر برسند اما دو نوع مختلف از آن وجود دارد: کاسیا و سیلان که هر دو دارای خواص ارزشمندی هستند.

باوجودِاین، دارچین کاسیا حاوی سم کومارین است؛ ترکیبی که در برخی گونه‌های گیاهی یافت می‌شود و در صورت مصرف زیاد می‌تواند مضر باشد. کاسیا رایج‌ترین دارچینی است که در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود و به‌طور کلی ارزان‌تر از دارچین سیلان است. دارچین سیلان – که به‌عنوان دارچین واقعی نیز شناخته می‌شود بومی سریلانکا و جنوب هند است.  کاسیا نیز از جنوب چین سرچشمه گرفت و اکنون به‌طور گسترده در جنوب و شرق آسیا رشد می‌کند. رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز و تیره‌تر است.

علم بسیاری از فواید دارچین مرتبط با سلامتی را تأیید کرده است:

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها: از جمله پلی‌فنول‌ها که از بافت‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌شناسی‌های مرتبط مانند سرطان، بیماری عروق قلب، و التهاب محافظت می‌کند.

محافظت در برابر بیماری قلبی: دارچین با کاهش فشار خون، تری‌گلیسیرید، سطح کلسترول و قند خون در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک مرتبط است.

بهبود حساسیت به انسولین: مطالعات نشان می‌دهد که دارچین ممکن است قادر به کاهش مقاومت به انسولین بوده و حساسیت به هورمون انسولین را افزایش دهد؛ این امر می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد.

محافظت در برابر بیماری‌های عصبی: برخی از ترکیبات موجود در دارچین روی تاو اثرگذار است– پروتئینی در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ روی موش‌ها انجام شد، دارچین یک محافظ برای نورون‌ها بود و به بهبود عملکرد حرکت موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کرد.

ضد التهاب: دارچین یک ضد التهاب طبیعی است که از آزاد شدن اسید آراشیدونیک یک اسید چرب که باعث التهاب می‌شود، پیشگیری می‌کند. اسید آراشیدونیک هم‌چنین ممکن است باعث لخته‌شدن خون شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر