پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
18.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهااحتمال کاهش افسردگی پس از زایمان با تزریق دُز پایین Esketamine

احتمال کاهش افسردگی پس از زایمان با تزریق دُز پایین Esketamine

احتمال کاهش افسردگی پس از زایمان با تزریق دُز پایین Esketamine

افسردگی پس از زایمان بر زندگی حدود ۲۰ درصد از زنان تأثیر می‌گذارد و با علائمی مانند نوسانات خلقی، گریه‌های مکرر، تحریک‌پذیری، خستگی، احساس گناه، اضطراب و مشکل در مراقبت از خود یا نوزادشان ظاهر می‌شود.

در حالی‌که افسردگی پس از زایمان یک اختلال روانی جدی به‌لحاظ سلامتی است و زندگی روزمره مادر و کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما قابل‌درمان است.

درمان فعلی معمولاً شامل روان‌درمانی یا استفاده از داروهای ضد افسردگی است. به‌تازگی محققان یک راهکار درمانی جایگزین را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که تزریق یک دُز پایین از داروی اسکتامین (Esketamine)  بلافاصله پس از زایمان می‌تواند خطر افسردگی پس از زایمان را در مادرانی که افسردگی را در دوران بارداری را تجربه کرده‌اند، کاهش دهد.

اسکتامین که از کتامین مشتق شده، یک داروی بی‌حسی است که اغلب در درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو که فرم اثربخش‌تری از کتامین است، اخیرا تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را به‌عنوان نخستین داروی ضد افسردگی در افراد دچار اختلال افسردگی عمده (MDD)، که در برابر درمان مقاوم هستند، دریافت کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد تزریق یک دُز پایین از اسکتامین بلافاصله بعد از زایمان در مادرانی که قبل از تولد نوزادشان علائم افسردگی داشتند خطر عود افسردگی عمده را طی ۴۲ روز تقریبا تا ۷۵ درصد کاهش داد.

اگرچه اسکتامین به‌طور کلی ایمن و قابل‌تحمل در نظر گرفته می‌شود، اما باید پس از سنجش مزایا و خطرات مربوط به آن تجویز شود. افزایش فشار خون، تهوع، سرگیجه، سردرد و تسکین‌بخشی برخی از عوارض جانبی شناخته شده این دارو است.

این تحقیق در نشریه BMJ منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر