پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
16.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاخوردن آجیل منجر به افزایش وزن نمی‌شود

خوردن آجیل منجر به افزایش وزن نمی‌شود

خوردن آجیل منجر به افزایش وزن نمی‌شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن آجیل برخلاف آن‌چه که قبلا تصور می‌شد، منجر به افزایش وزن نمی‌شود. تیمی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت دریافتند که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها کمتر از میزان توصیه‌شده آجیل و دانه‌ها که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم در هفته متغیر است، مصرف می‌کنند. این کمبود با توجه به مزایای سلامتی بالقوه مرتبط با این غذاهای غنی از مواد مغذی قابل توجه است.

یک مانع مهم برای این میزان از مصرفِ توصیه‌شده، این باور عمومی است که بسیاری از آجیل‌ها، از جمله پسته، هم کالری و هم چربی بالایی دارند و به افزایش وزن کمک می‌کنند. اما این تحقیق جدید چنین تصورات غلطی را به چالش می‌کشد و آجیل را به‌عنوان بخشی مفید از یک رژیم غذایی سالم برجسته می کند.

این مطالعه به‌طور خاص بزرگسالان ۲۲ تا ۳۶ ساله را مورد هدف قرار داد، جمعیتی که نرخ سندرم متابولیک (MetSX) – (مجموعه‌ای از شرایط که خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد) در آن افزایش نشان می‌دهد. شرکت‌کنندگان که همگی دست‌کم یک عامل خطر برای MetSx داشتند، میان وعده‌هایی از آجیل‌های درختی مخلوط شامل پسته، یا تنقلات کربوهیدراتی مانند چوب شور یا تردک گراهام، روزانه دو بار طی ۱۶ هفته دریافت می‌کردند.

بدون هیچ‌گونه محدودیت غذایی اضافی یا تغییر در سبک زندگی، نتایج نشان می‌دهد که در گروه مصرف‌کنندۀ آجیل مزایای سلامتی قابل‌توجهی دیده شد. زنان در این مطالعه کاهش ۶۷ درصدی و مردان کاهش ۴۲ درصدی خطر ابتلا به MetSx را تجربه کردند. علاوه‌بر این، هر دو جنس وزن بدن و انرژی دریافتی خود را در طول مطالعه حفظ کردند، زنان کاهش دور کمر و مردان کاهش سطح انسولین خون را نشان دادند که هر دو شاخص کلیدی بهبود سلامت متابولیک هستند.

این یافته‌ها نه تنها با این افسانه که خوردن بیش از حد آجیل منجر به افزایش وزن می‌شود، مغایرت دارد بلکه بر نقش آجیل در ارتقای سلامت متابولیک تاکید می‌کند. به‌عنوان مثال، پسته علاوه‌بر محتوای چربی سالم، یک منبع پروتئین کامل است که مواد مغذی ضروری مانند فیبر، ویتامین B۶، تیامین، فسفر و مس را فراهم می‌کند.

از آن‌جایی که این مطالعه ارزش غذایی آجیل‌های درختی را روشن می‌کند، باعث می‌شود تا انتخاب‌های غذایی، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و افراد، تشویق به استفاده از آجیل در عادات غذایی روزانه برای مزایای سلامتی‌شان شوند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر