پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
16.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهافاش‌شدن میزان تکان‌دهنده زباله‌های پلاستیکی در کف اقیانوس

فاش‌شدن میزان تکان‌دهنده زباله‌های پلاستیکی در کف اقیانوس

فاش‌شدن میزان تکان‌دهنده زباله‌های پلاستیکی در کف اقیانوس

لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام، یک جزیره شناور غول‌پیکر از زباله که مساحتی دو برابر ایالت تگزاس را در برمی‌گیرد، به‌راحتی قابل‌مشاهده است. به‌تازگی با تحقیقات بین‌المللی جدید معلوم شده که زباله‌های بسیار بیشتری در زیر سطح اقیانوس، ساکن هستند. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) استرالیا، و محققان دانشگاه تورنتو در کانادا تخمین می‌زنند که تا ۱۱ میلیون تن آلودگی پلاستیکی در کف اقیانوس آرام وجود دارد.

آیا هنوز نگران نشده‌اید؟ در هر دقیقه، به اندازه یک کامیون زباله پلاستیکی وارد اقیانوس می‌شود. با این تخمین که استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود، درک دقیق این مقدار پلاستیک پس از دور ریخته‌شدن چگونه و به کجا می‌روند برای محافظت از اکوسیستم‌های دریایی و حیات وحش بسیار مهم است.

در حالی‌که یک برآورد قبلی از میکروپلاستیک‌ها در کف دریا وجود داشته است، این تحقیق به اقلام بزرگ‌تر، از تورها و فنجان‌ها گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی و هر چیزی در بین این دو اندازه می‌پردازد.

محققان از مجموعه‌ای از داده‌های علمی برای ساخت دو مدل پیش‌بینی به‌منظور تخمین مقدار و توزیع پلاستیک در کف اقیانوس استفاده کردند. یکی از مدل‌ها از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور (ROV) به دست آمد، و مدل دیگر از داده‌های تورهای کیسه‌ای استفاده می‌کرد. با استفاده از داده‌های ROV، نویسندگان مطالعه تخمین زدند که ۳ تا ۱۱ میلیون تن آلودگی پلاستیکی در کف اقیانوس وجود دارد.

نتایج ROV هم‌چنین توده‌هابی از پلاستیک را در اطراف قاره‌ها نشان داد. تقریباً نیمی (۴۶٪) از توده پلاستیکی پیش‌بینی‌شده در کف اقیانوس‌های جهان در عمق بیش از ۲۰۰ متر قرار دارد. مناطق عمیق‌تر اقیانوس، از ۲۰۰ متر تا عمق ۱۱ هزار متر، حاوی باقیمانده جرم پلاستیکی پیش‌بینی‌شده (۵۴ درصد) هستند.

در حالی‌که دریاهای داخلی و ساحلی سطح بسیار کمتری نسبت به اقیانوس‌ها دارند (۱۱٪ در مقابل ۵۶٪ از کل مساحت زمین)، محققان تخمین می‌زنند که این مناطق به اندازه بقیه کف اقیانوس جرم پلاستیکی دارند.

آلیس ژو، سرپرست اصلی این مطالعه از دانشگاه تورنتو گفت:

بر اساس آخرین تخمین‌ها، میزان آلودگی پلاستیکی در کف اقیانوس می‌تواند تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سطح پلاستیک شناور در سطح اقیانوس باشد. این یافته‌ها به پر کردن شکاف دانش دیرینه در مورد مواد پلاستیکی در محیط دریایی کمک می‌کند. درک نیروهای محرک پشت حمل‌و‌نقل و انباشت پلاستیک در اعماق اقیانوس به آگاهی موردنیاز برای تلاش در جهت کاهش منابع آلودگی و اصلاح زیست‌محیطی کمک می‌کند و در نتیجه خطراتی را که آلودگی پلاستیک ممکن است برای حیات دریایی ایجاد کند کاهش می‌دهد.

این تحقیق در Deep Sea Research Part I Oceanographic Research Papers منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر