پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
16.7 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتفواید هویج برای سلامتی

فواید هویج برای سلامتی

فواید هویج برای سلامتی

هویج یک سبزی ریشه‌ای که بیشتر ما آن را به رنگ نارنجی روشن می‌شناسیم، در اصل زرد و بنفش بوده است. هویج حاوی بسیاری از مواد مغذی از جمله بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی از سلامت کلی بدن حمایت کند.

یک هویج بزرگ حاوی: ۳۰ کالری- ۷ گرم کربوهیدرات- کمتر از ۱ گرم پروتئین- کمتر از یک گرم چربی- ۰ گرم چربی اشباع‌شده- ۲ گرم فیبر- ۳ گرم قند- ۵۰ میلی‌گرم سدیم- ۲۳۰ میلی‌گرم پتاسیم- ۹ میلی‌گرم نیزیم- ۴ میلی‌گرا ویتامین C- ۱۴ میکروگرم فولات- ۶۰۱ میکروگرم ویتامین A- ۴۸ میلی‌گرم ویتامین E- ۹۰۵  میگروگرم ویتامین K.

✔️فواید هویج

*محافظت از سلامت چشم

رنگ نارنجی هویج نشانه بتاکاروتن فراوان و پیش‌ساز ویتامین A است. هم‌چنین منبعی از کارتنوئیدهای مفید برای چشم از جمله لوتئین و زاگزانتین است.

*کمک به بهبود هضم غذا و جذب خوب مواد غذایی

کارتنوئیدها علاوه‌بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد و نقش آن‌ها در سلامت چشم ممکن است اثر پری‌بیوتیکی داشته باشند که برای سلامت روده مفید است.

*محافظت از دندان‌ها

هویج یک مسواک طبیعی است؛ جویدن هویج خام به تجزیه بقایای غذا و پلاک‌ها کمک می‌کند. هویج حاوی برخی مواد معدنی استخوان‌سازمانند کلسیم و فسفر است که ممکن است به استحکام و یکپارچگی دندان‌ها کمک کند. ویتامین A موجود در هویج برای تشکیل کراتین – یک پروتئین کلیدی در مینای دندان – مهم است.

*کنترل فشار خون و کمک به سلامت قلب

هویج یک سبزی غیرنشاسته‌ای  منبع خوبی از ویتامین C و دارای شاخص گلیسمی پایین است؛ این‌ها خواصی مفید برای مدیریت سطح قند خون و سلامت قلب هستند. پروتئین و فیبر محلول در هویج می‌تواند جذب گلوکز را کاهش داده و از افزایش قند خون جلوگیری کند.

*کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهند سبزیجاتی مانند هویج در رژیم غذایی به احساس سیری کمک می‌کنند. در واقع ساختار فیبر و محتوای بالای آب هویج کمک‌کننده‌ی کاهش اشتها است.

*کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج با کاهش خطر ابتلا به چند سرطان از جمله ریه، روده بزرگ، پروستات و لوسمی مربوط هستند. مشخص شده است که آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی به نام بتاکاروتن با نرخ پایین سرطان‌ها از جمله سرطان کولورکتال مرتبط است. هویج هم‌چنین حاوی کاروتنوئید دیگری به نام لیکوپن است. لیکوپن پتانسیل مبارزه با سرطان مانند سرطان معده، پروستات، ریه و پستان را دارد و طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ ممکن است با سلامت عروق و پیشگیری از اختلالات قلبی-عروقی مرتبط باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر