پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
21.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شوند

مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شوند

مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها موجب ریزش مو می‌شوند

 ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت کلی بدن مهم هستند. ده‌ها مکمل، مولتی‌ویتامین و پودرهای ویتامین در بازار وجود دارد که نوید شادی و سلامتی را به افراد می‌دهند. اما آیا می‌دانید که مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند موجب ریزش مو ‌شود؟

تلوژن افلوویم (TE) یک نوع موقت از ریزش مو است که موجب نازک‌شدن تارهای مو می‌شود و معمولا پس از استرس، شوک، وقوع یک حادثه، و در برخی موارد عدم تعادل در بدن رخ می‌دهد.

از بین تمام ویتامین‌هایی که ممکن است روزانه مصرف کنید، مصرف بیش از حد چهار ویتامین خاص می‌تواند باعث TE و ریزش سریع‌تر از حدّ معمول موها شود. این چهار ویتامین عبارتند از ویتامین A، ویتامین E، سلنیوم و روی. با این‌حال، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

ویتامین A به بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی، حمایت از تولیدمثل، رشد و نمو بدن و هم‌چنین به سلامت قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی کمک می‌کند تا به درستی کار کنند. سطوح بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به تاری دید، استفراغ و ریزش مو شود.

مقدار توصیه‌شده ویتامین A در روز برای مردان بالغ ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان بالغ ۷۰۰ میکروگرم است. حد بالای این ویتامین ۳۰۰۰ میکروگرم در روز است. غذاهای حاوی بتاکاروتن که به‌راحتی می توانند به ویتامین A تبدیل شوند عبارتند از هویج، سیب‌زمینی شیرین، انبه، کدو حلوایی و اسفناج.

ویتامین E برای داشتن پوست خوب حائز اهمیت است و هم‌چنین به بینایی، عملکرد مغز و بهبود تولیدمثل کمک می‌کند. با این‌حال، اگر این ویتامین بیش از حد مصرف شود، می‌تواند منجر به ریزش مو نیز شود. مقدار توصیه شده ویتامین E در روز ۱۵ میلی‌گرم برای مردان و زنان است. حد بالایی ویتامین E در روز ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. منابع غذایی خوب حاوی ویتامین E شامل سبزیجات پهن‌برگ، غلات کامل و آجیل است.

روی یک ماده معدنی کم‌مصرف و محبوب برای تقویت سیستم ایمنی است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه‌بر این، هنگامی‌که بدن شما کمبود روی داشته باشد، ممکن است ریزش مو رخ دهد. بنابراین مهم است که بدانید چه مقدار روی باید در رژیم غذایی خود داشته باشید. مقدار توصیه‌شده روی در روز برای مردان ۱۱ میلی‌گرم و برای زنان ۸ میلی‌گرم است. غلات صبحانه غنی‌شده، لوبیا، آجیل و غلات کامل منابع غذایی خوبی از روی هستند.

سلنیوم یک ماده معدنی است که به رشد موها کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث شکنندگی مو و ریزش مو شود. هم‌چنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، بثورات پوستی و مشکلات سیستم عصبی شود. مقدار توصیه‌شده سلنیوم در روز برای مردان و زنان ۵۵ میکروگرم است. حد بالای سلنیوم نیز ۴۰۰ میکروگرم در روز است. نان‌ها، غلات و برخی گیاهان منابع خوبی از سلنیوم هستند اما در مورد گیاهان تا حد زیادی به محتوای خاکی که گیاهان در آن رشد کرده‌اند، بستگی دارد.

کنترل ریزش مو که یکی از دلایل آن مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی است با اطمینان از دریافت مقادیر مناسب در هر روز و پرهیز از مصرف زیاد شروع می‌شود. اولین بخشی که باید تحت نظر گرفته شود رژیم غذایی است. هم‌چنین باید با استرس مقابله کنید و مطمئن شوید که محصولات مراقبت از مو به موهای شما کمک می‌کنند و آسیبی نمی‌رسانند.

در مرحله بعد، باید مطمئن شوید که در مصرف مکمل‌ها زیاده‌روی نمی‌کنید. فراموش نکنید که TE، یک علت موقتی ریزش مو است، بنابراین هنگامی که مقادیر ویتامین خود را متعادل کنید، موهای شما طبیعتا باید دوباره رشد کنند. اطمینان حاصل کنید که در مصرف ویتامین A، ویتامین  E، سلنیوم یا روی زیاده‌روی نمی‌کنید.

اگرچه مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود، اما کمبود ویتامین نیز می‌تواند اثر ریزش مو داشته باشد.

به‌عنوان مثال، ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن و برای حفظ سلامت فولیکول‌های مو ضروری است. بدون ویتامین D کافی، بدن نمی‌تواند به‌خوبی کلسیم را جذب کند؛ این امر ممکن است منجر به ضعیف و ناسالم‌شدن فولیکول‌های مو و در نهایت ریزش مو شود.

برای سلامت کلی بدن، از جمله سلامت موها، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل یک موضوع کلیدی است. علاوه‌بر این، کنترل سطح استرس، خواب کافی، ورزش منظم، مصرف آب کافی و مراقبت از مو و پوست به‌صورت روتین که بر سلامتی متمرکز است نیز بسیار مهم هستند.

و سرانجام این‌که:

صرفنظر از این‌که ریزش مو دارید یا خیر، اگر در مورد میزان ویتامین‌هایی که باید در روز مصرف کنید سردرگم هستید، یا اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی آن‌ها را دریافت نمی‌کنید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر