پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
16.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامصرف خودسرانه داروها ممنوع

مصرف خودسرانه داروها ممنوع

مصرف خودسرانه داروها ممنوع

­­کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا‌و‌دارو هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضا‌های مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، و ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به‌جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم به‌فروش می‌رسد.

­­راضیه کشاورز ملکی گفت: مصرف دارو باید براساس دستورالعمل‌ها و­ طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، باشد. این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین‌کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است یک باور غلط است و هیچ‌وقت نباید داروهای­ بدون نسخه را با مصرف طولانی‌تر یا با دُز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد، اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، دارو‌های بدون نسخه (OTC) ادامه پیدا کند حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

توجه به فرهنگ‌سازی در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم است. عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه‌شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج‌شده روی برچسب دارو، هم‌چنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، ­مصرف خود سرانه­­ است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن‌ها است که بتواند نتیجه درست را برای‌شان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر